Русия трие разследванията на Навални от интернет

Няколко руски медии започнаха да премахват стари статии и видеа, които се отнасят до разследвания на Алексей Навални. Те правят това в отговор на изискване, което им е отправено от руския медиен регулатор Роскомнадзор. Заличаването се извършва в сайтовете на медиите в интернет.

Проверка на Радио Свобода установи, че става дума за общо 15 разследвания на Навални – предимно истории за луксозно имущество, придобито в Русия или в чужбина за пари, които собственикът не притежава официално.

image0 (9K)

Всичките уличават лично Путин или негови приближени – премиера Мишустин, бившия президент и премиер Медведев, телевизионния водещ Владимир Соловьов, депутата Леонид Слуцки, шефа на компанията Ростех Сергей Чемизов, шефа на Роскосмос Дмитрий Рогозин.

Трябва да се изтрие и филмът „Дворец за Путин“, който разказва за огромна сграда на Черно море с парк и други постройки около нея, която е предназначена за президента Путин, смята Навални. Самият Путин отрече да има нещо общо с „двореца“.

Авторът на това разследване – Алексей Навални – е най-известният руски опозиционер, който в момента се намира в трудов лагер. Срещу него има още няколко висящи наказателни дела. През август 2020 г. той беше отровен с Новичок на руска територия, а после излекуван в Германия. Руските власти отричат своята причастност към отравянето и твърдят, че цялата история с Новичок е „инсценирана от Запада“.

Навални е основател на руския Фонд за борба с корупцията (ФБК), която през юни 2021 беше обявена за екстремистка организация и забранена в Русия. ФБК произвеждаше разследвания за корупция, към която имат отношение лично президентът Путин и най-близкото му обкръжение.

На 1 февруари Роскомнадзор е изпратил писма до най-малко 7 медии, в които се съобщава, че достъпът до тях ще бъде спрян, ако те не изтрият точно определени разследвания на Навални или текстове, в които тези разследвания се преразказват.

Новая газета, чийто главен редактор наскоро получи Нобеловата награда за мир, трябва да изтрие 3 материала, телевизия Дождь („Дъжд“) – 6 материала, Радио „Ехото на Москва“ – 34 материала, Медуза, която заедно с Дождь беше обявена за „чуждестранен агент“ – 17, znak.com – 13 материала, The Village – 8, Бумага („Хартия“) – 3, а сайтът от Саратов „Свободни новини“ – 9 материала.

Новая газета, Дождь и Медуза вече съобщиха, че са изтрили разследванията от сайта си.

Журналисти, интервюирани от Радио Свобода, казват, че много повече медии вече трият разследванията на Навални, без да е ясно дали го правят по собствено решение или след писмо от медийния регулатор.

Искането на руските власти за заличаване на разследвания със задна дата не идва за първи път. В началото на 2021 г. няколко медии трябваше да изтрият видеа и текстове, създадени по публикации в сайтовете на Михаил Ходорковски – бизнесменът, който поиска да влезе в политиката, но вместо това беше арестуван, осъден и прекара десетилетие в затвора. В момента Ходорковски живее във Великобритания. Медиите му бяха закрити миналата година.

Разследванията, произведени от медиите на Ходорковски, също засягаха луксозно имущество, притежавано от руски политици и държавни служители.

На 19 декември 2021 г. Роскомпадзор поиска да се изтрият и разследванията, направени от сайта „Проект“. Самият сайт беше обявен за нежелателна организация. Собствениците го закриха и емигрираха от страната.

www.svobodnaevropa.bg, · Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036………. .

(Visited 49 times, 1 visits today)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

error

Харесва ви статията? Споделете,моля!

Left Menu Icon