Много икономически мигранти в Западна Европа са съгласни да работят при лоши условия на труд и ниско заплащане, за да останат в чужбина. Нуждата от работа обикновено ги задължава да приемат това мълчаливо и така експлоатацията им остава скрита от обществото.
Затова чешката режисьорка Аполена Ричликова решава да използва скрита камера, за да извади на показ конкретни примери за тази социална несправедливост. Помага ѝ журналистката Саша Ухлова, която се съгласява да работи различни неща в три западноевропейски държави, представяйки се за имигрантка.
Това е темата на документалния филм „Границите на Европа“, представен от Ричликова в сряда на фестивала „София ДокуМента“. Заснемането му отнема повече от две години. През това време Ухлова бере аспержи в Германия, чисти хотелски стаи в Ирландия и се грижи за възрастни хора във Франция.
„Историята на Саша, разказана в нашия филм „Границите на Европа“, предлага множество гледни точки. Там е перспективата на нейната журналистическа работа и професионална отдаденост, която изисква лична жертва. Саша трябваше да остави не само четирите си деца и приятели у дома, но и тежко болния си баща“, разказва Ричликова.
Друга гледна точка показва социалните неравенства в днешна Европа, най-вече „болезненото несъответствие между Изтока и Запада“. Според чешката режисьорка работниците мигранти са в най-уязвимата позиция. От една страна западните общества разчитат на техния евтин труд, а от друга – те най-често се оказват мишена на „омразни политически кампании“.
„Посветихме повече от две години на заснемането на опита на тази решаваща демография: на тези, които са склонни да бъдат невидими, въпреки факта, че ежедневно се наслаждаваме на плодовете на техния труд. […] Границите на Европа са огледало, отразяващо света, в който живеем дори въпреки че имаме навика да си затваряме очите за това, което се случва в него.“
Преди 7 години Ричликова и Ухлова работят заедно по първата част на този проект. Тя е озаглавена „Границите в работна среда“ и показва условията на труд, при които работят част от хората в родната им Чехия.
„Пробвахме заснемане на територията на Чехия със скрита камера и след няколко месеца пуснахме записите. Тогава един човек дойде и ни каза, че трябва да направим продължение, но извън границите на Чехия“, разказва режисьорката пред БНР.
Аполена Ричликова е на 35 години и е родена в Бърно. Между 2013 г. и 2023 г. тя първо е сътрудник, а след това и редактор в новинарското издание A2larm. В момента тя пише като колумнист на свободна практика, а от май тази година управлява заедно с Якуб Зеленка журналистическата платформа Pagenotfound.cz.
Завършила е катедрата по документално кино във Факултета за филми и телевизия на Академията за сценични изкуства в Прага (FAMU), където в момента преподава. Ричликова е носител на много награди за журналистическата си работа и е първата чехкиня, номинирана за престижната Европейска журналистическа награда в категорията за журналистика на общественото мнение.
Филмът ѝ „Границите на работата“ спечели наградата за най-добър чешки документален филм и наградата на публиката на Международния фестивал на документалния филм в Йиглава през 2017 г. Филмът спечели и наградата на чешките филмови критици Mimo kino. Ричликова е и съавторка на няколко книги.
Ново пешеходно пространство ще оживи с хора идеалния център на Стара Загора, съобщиха за ЗАРАТА…
Екстравертите са сред най-динамичните и енергични хора в обществото. Те лесно се вписват в нови…
Интровертите са хора, които често са недооценявани или неразбрани в съвременното общество, което поставя акцент…
Грамада е малко селище, разположено в сърцето на Западна България, което привлича със своето спокойствие…
Sofia Middle East & North Africa Region Film Festival идва и този януари в Стара…