„Никой писател, както Вазов, не обича героите си и когато няма как да не бъдат обичани, и когато няма за какво. Никой не е толкова щедър в опрощаването на кривиците им. Продължаваме обаче често да се отнасяме към Вазовото великодушие доста едностранчиво. Забавляваме се с хумора му, но бягаме от щипещата сол в него. А тя и днес попада в живи рани: вечното ни ослушване откъде духа вятърът, навикът ни да гледаме света отвисоко, геройството за един ден, самоувереността ни, че всичко знаем и разбираме и най-важното: забележителният ни талант да оцеляваме. Колкото и да става трудно разбираем за англоговорящото ни Отечество, Вазовият език, ние, май докато ни има, ще сме „вътре“, в „Чичовци“. Защото, какво толкова се е променило? Нито сме се научили да четем себе си, нито е изчезнало усещаното, че „Въздухът трепери“.”- коментира подхода си към повестта режисьорът Юрий Дачев.
Иронията, сарказмът, пиперливите фрази в устата на героите, скечовете, преките алюзии с уестърна и модерната трактовка предизвикваха нееднозначни реакции през годините. Дори се стигна дотам възмутена зрителка да напусне залата, смайвайки публиката с обвинение към постановчиците, че политизирали текста на Вазов и че показаното било подигравка с личността на класика по време на местните избори.
Петлите са не само символ на утрото, но и интересни същества със специфични характеристики и…