В последните години свързваме конспиративните теории най-вече с руската пропаганда и с антиваксърството. Смятаме, че те се разпространяват от хора, които или умишлено искат да заблудят обществото, или имат потребност да запълнят дефицита си на познание с нещо бомбастично. И в двата случая не поставяме под съмнение, че има източници на достоверна информация по определена тема. Но винаги ли това е така?
На 19 ноември вестник „Уикенд“ излезе със заглавие на първа страница: „Сашко убит от баща си?“ Става въпрос за 12-годишния Александър от Перник, издирван от 11 ноември. Същия ден двама инструктори по делта- и парапланеризъм намериха детето – премръзнало и изтощено, но живо и здраво.
За разлика от статиите в интернет, тези на хартия няма как да се изтрият. Публикацията ще остане като пример за нарушаване на всички възможни стандарти за журналистика и журналистическа етика, за каквото не може да има извинение.
Но само в жълтото издание ли е проблемът?
Статията представя като правдоподобна хипотеза нещо, което много хора вече си мислеха. А си го мислеха поради качеството на информацията, с която бяха заливани.
Всъщност статията представя като правдоподобна хипотеза нещо, което много хора вече си мислеха. А си го мислеха поради качеството на информацията, с която бяха заливани повече от седмица.
Източниците на тази информация бяха такива, към които е нормално да се отнасяме с доверие – разследващи органи, представители на местната власт, криминалисти. Те реагираха на получените сигнали за загубеното дете и насочваха усилията на хилядите доброволци, отзовали се да помогнат.
На теория организацията изглеждаше брилянтна. Практическата ѝ реализация обаче приличаше повече на хаос. По нищо не личеше разследващите да имат някаква методика в издирването. По-скоро реагираха според получените сигнали. По същия начин и комуникираха с обществеността.
Разследващите многократно изтъкваха, че проверяват всякакви сигнали и работят по всякакви версии. И охотно ги споделяха с широката публика. Всевъзможни експерти излизаха с още повече версии.
Така обаче не ставаше ясно кои сигнали и версии заслужават доверие и кои – не. Широката публика не е длъжна да знае това, но професионалистите затова са професионалисти, за да отсяват зърното от плявата.
Не е проблем, че в отчаянието си бащата на изгубеното дете се доверяваше на сигнали на екстрасенси. Проблем беше, че полицията ангажира собствените си ресурси и енергията на доброволците, за да проверява тези сигнали. Включително посред нощ. И че това се представяше пред медиите като смислена работа.
Не е проблем и ако криминален психолог си мисли, че детето може вече да не е живо. Проблем е, ако от висотата на професионалната си компетентност заявява това в телевизионно студио. Въпреки че е психолог, а не патолог. Тоест работата му не е да преценява за колко време в определени условия някой ще умре.
Когато всичко, свързано с разследването, се представя като еднакво значимо, мнението на всеки става толкова важно, колкото позициите на институциите и експертите. А в целия хаос хората логично започват да се чудят – дали пък всичко не е театър, който прикрива истинското разследване? Или разследващите просто действат неадекватно?
Когато реалността е несигурна и променлива, разцъфтява въображението, което „попълва“ липсата на устойчиви структури.
В книгата си „Социална реалност и въображение“ социологът Георги Фотев развива тезата, че когато реалността е несигурна и променлива, разцъфтява въображението, което „попълва“ липсата на устойчиви структури.
Това обяснява и механизма на никнене на конспирациите.
Защо разследващите се осланят изцяло на версиите на бащата, защо не търсят в града, в който той работи, защо се проверяват сигнали на врачки – това са логични въпроси. Но когато хората, независимо дали експерти или лаици, повярват, че знаят отговорите, вече се озоваваме в света на конспирациите.
Ескалацията на конспирациите беше спряна от социалната реалност. Тоест от упоритостта на доброволците, действаха систематично, докато намериха детето.
„Няма да засилваме мъката на хората, попаднали в беда или пострадали от престъпление, и ще съобщаваме такива информации със съчувствие и сдържаност“, се казва в Етичния кодекс на българските медии.
Издирването на 12-годишния Александър обаче беше свързано с множество подозрения и упреци към родителите му. Защо бащата го е изпуснал от поглед, защо дава противоречива информация, защо майката е „изоставила“ детето.
Да си представим, че в огласяването на фактите, свързани с разследването, бяха спазвани елементарни стандарти. Тогава границата между криминалисти, врачки и телевизионни зрители нямаше да се размие. А инцидентът можеше да послужи за популяризиране на важната тема за хората от аутистичния спектър, сред които е и намереното дете.
Всъщност едно от малкото положителни неща в отразяването на случая беше осъзнаването, че аутистите могат да бъдат силни и борбени. Защото такива качества се изискват, за да оцелееш 9 дни в планината.
Ала по-важният разговор е за подкрепата на лицата с аутизъм и техните семейства. И за последствията от липсата ѝ. За социалното изключване и за възможностите – налични или пропуснати. За приемането и стигмата.
Когато конспирациите избледнеят, този разговор може и да започне.
* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.
Лекоатлетът Тихомир Иванов от СКЛА Берое е Спортист на Стара Загора за 2024 година,…