Докато в края на 60-те и края на 70-те рокът е на върха на популярността си, един китарист и неговата група решават да опитат нещо радикално за онова време. Те започват да съчетават рок акордите с латиноджаз. Към соло китарата, басът и барабаните добавят тимпани и конга, а мелодичният им блус пробива на легендарния „Удсток“ през 1969 г. в компанията на Джими Хендрикс, Джо Кокър, „Дъ Ху“ и други.
Групата се казва „Сантана“, а в четвъртък човекът основата ѝ Карлос Сантана навърши 76 г.
Карлос Умберто Сантана Бараган е роден през 1947 г. в мексиканското градче Аутлан де Наваро, щата Халиско в Мексико. За легендарен китарист да се роди в дома на мариачи се оказва благословия. Докато навършва пет години той вече свири на цигулка. Под ръководството на баща си на осем вече свири и на китара. В дома китарата овладява и брат му Хорхе, който по-късно също става професионален китарист.
Още от дете той се увлича по музиката на Б. Б. Кинг, Джон Лий Хокър и други блусари. Голямо влияние върху него оказва и Ричи Валънс, който освен сред пионерите в рокендрола е и от мексикански произход, както и Габор Сабо, който съчетава множество стилове, сред които и мотиви от родната му Унгария.
По-късно семейство се мести в Тихуана, на границата със САЩ. Там Карлос свири с местни банди и веднага започва да търси собствения си стил.
По-късно те се преселват и отвъд границата и се установяват в Сан Франциско. Това се оказва друга важна стъпка за Карлос по пътя към голямата музикална кариера. Край „Голдън гейт“ той продължава да се среща с нови стилове и звучения, част от които тогава започват да прокарват пътя си като различните вариации на джаза, фолк-а, но и всичко около мощното движение на хипитата.
„Ако по онова време влезеше в стая на някой пич, щеше да чуеш Слай Стоун и Хендрикс, друг пък ще слуша „Стоунс“ и „Бийтълс“, казва Карлос.
През октомври 1966 г. Карлос основава „Саната Блус Бенд“. В началото тя е съставена от четирима души, които дълго време се увеличават, после някои напускат или са уволнявани за непрофесионалното си поведение. Те подгряват на големи концерти на банди като „Дъ Ху“ и „Грейтфул дед“. Именно след подобно тяхно изпълнение подписват договор с „Колумбия рекърдс“ през 1968, а година по-късно се появява и първият им албум „Сантана“, както вече се казва и самата банда.
Още същата година един от откривателите им, който помага за първите им участия в турнета – легендарният Бил Греъм, е част от организацията на първия „Удсток“. Благодарение на отношенията си с Греъм „Сантана“ получават шанс да свирят 45 минути на превърналия се в легенда фестивала във фермата на Макс Ясгур.
Именно това участие им позволява да се изстрелят към славата в Америка и чужбина. Дебютният им албум достига до номер 4 в класацията на „Билборд“, а сингълите „Джинго“ и „Евъл Уейс“ влизат в най-слушаните 10 парчета.
Година по-късно, през 1970 г., групата записва втория си албум „Абрахас“. В него попада римейка на „Блек меджик уоман“ на „Флитууд Мак“, който достига до върха на американските музикални класации. В албума попада и друго легендарно парче Oye como Va. Десетилетие по-късно „Абрахас“ вече е платинен алмбум, а през 2005 попада в класацията на списание „Ролинг Стоун“ за 500-те най-велики рок албума за всички времена.
С успехите в рокмузиката обаче идват и конфликтите в бандата. Част от членовете развиват проблеми с алкохола и наркотиците, започват свади заради неспазване на графици и уговорки. Така 70-те, макар че започват силно, постепенно водят до намаляването на славата на „Санатана“ и самия Карлос.
В този период Сантана се сближава с британския китарист Джон Маклафлин. Двамата творят заедно за известен период. Тогава Карлос се увлича по медитацията, а през Маклафлин става ученик на известния гуру Шри Чинмой. Това му помага за десетилетия да откаже марихуаната, която използва в големи количества.
До края на 80-те той постоянно се появява на концерти на други изпълнители, записва албуми с групата си, но прави и солови проекти. Както по-късно той казва – комбинира музиката, която иска да свири, с хората, с които иска да свири, а останалите му произведения композира, за да задоволи продуцентите от звукозаписните компании.
Мисля че всеки артист трябва да мине през самоубийство на кариерата си – на всеки три години
„Мисля че всеки артист трябва да мине през самоубийство на кариерата си – на всеки три години“, казва Карлос години по-късно в интервю.
Макар че за десетилетие не успява с хитовете, през 1999 г. Карлос прави това, което най-много му се отдава – записва цял албум, основно с гостуващи музиканти, както и с членовете на „Сантана“. Това е 18-ия студиен албум на бандата. Той се казва Supernatural, а 18 явно се оказва щастливото число на музикантите. Пилотният сингъл, записан заедно с Роб Томас, Smooth улавя вниманието на цялата музикална индустрия. Песента за нула време става номер едно в САЩ и по света, а Карлос бързо връща славата си.
От Supernatural се оказва и друг голям хит Maria, Maria, записан заедно с The product G&B. В него освен класическото за „Сантана“ звучене се добавят и хип-хоп ритми, което се оказва нова рецепта за световен хит.
Освен че връща славата на Карлос, албумът жъне огромен успех и е издаден в над 15 млн. копия. Печели и девет награди „Грами“ като така подобрява рекорда на „Трилър“ на Майкъл Джексън за най-награждаван албум. Наградата за най-добър албум превръща Карлос в първия испаноговрящ, който печели тази, както и наградата за най-добър рок албум.
Освен с произвденията си, Карлос има и голяма следа в музиката и сред самите музиканти. Няколко производители на китари произвеждат модели, кръстени на него. През годините той експериментира със звук от няколко усилватели едновременно, а звученето се превръща в една от запазените му марки.
Макар че е роден в Мексико, още през 60-те той става американски гражданин. Макар че за десетилетия отказва да пуши марихуана, някои навици трудно умират. През 2020 г. той създава и собствена марка канабис, която кръщава „Мирайо“.
„Марихуаната е растение, което съществува от много време. То може да даде много. С него не просто се напушвате. То се използва и за медицина и много други неща“, защитава решението си Сантана.
Сантана има над 30-годишен брак с активистката Дебора Кинг. Двамата имат три деца. Те основават организация, която предоставя финансова помощ за образование, медицински грижи и други услуги, насочени към най-бедните.
През 2007 г. двойката се развежда, а три години по-късно Сантана се жени за барабанистката Синди Блекман.
През цялата си кариера и живот Саната винаги говори за извисяването на духа, което самият той постоянно търси.
„Слънцето казва на растението какъв цвят, форма, мирис и вкус да има…Невероятно е как всичко знае какво да прави и как. За мен и така трябва да бъде и в музиката, като лъч светлина, с малко земни ноти“.
Магнезий L-треонат е специална форма на магнезий, която лесно преминава кръвно-мозъчната бариера и подпомага когнитивните…
Коензим Q10 (CoQ10) е мощен антиоксидант, който подпомага производството на енергия в клетките и предпазва…