Categories: България

Картина на Вешин бе продадена за 40 000 евро на търг в София

Близо 100 картини, основно от български класици като Васил Стоилов, Владимир Димитров-Майстора, Елисавета Консулова-Вазова, Иван Мърквичка, бяха продадени на Пролетния търг на аукционна къща „Артмарк“, съобщи БТА.

Също както и първият, организиран през декември от румънско-нидерландската компания, той предизвика голям интерес. Започнал в 19 ч. снощи в столичния хотел „Хаят“, търгът привлече 150 души в залата, 25-ма наддаващи по телефона и 52-ма онлайн участници. Той беше наблюдаван и онлайн чрез платформата Artmark Live от още 210 души – от България, но и от Канада, САЩ, Италия, Франция, Румъния и Германия.

104 лота – забележителна селекция от българска живопис и скулптура, обхващаща повече от 100 години художествено творчество, се състезаваха за вниманието на колекционерите, като много от тях надхвърлиха предварително обявената цена.

Най-скъпо се продаде „Разходка с шейната“ на чеха Ярослав Вешин, рисувана след 1895 г. – за 40 хиляди евро при оценка 25-45 хиляди. Втората по цена – „Розовата роза (Момиче от село Герман)“, създадена през 1940 г. от Васил Стоилов, обаче надхвърли прогнозната си оценка няколко пъти. При първоначално очаквана стойност между 5 и 8 хиляди евро, тя бе купена за 24 000 – също колкото и по-високо оценената „Жътвар“ на Владимир Димитров-Майстора (1930-те).

Други две творби на Васил Стоилов – „Разходка с шейна в Сибир“ и „След бурята“, донесоха много по-малко от „Розовата роза“, но и те надскочиха значително прогнозната си стойност, продавайки се съответно за 3500 и 4000 евро. Над два пъти надмина очакванията „Овощна градина в Прованс“ на модерниста Давид Перец, рисувана през 50-те години на XX век. За нея бяха платени 10 хиляди евро при очаквани 3500-5500.

„Момиче с кукла“ (1946) на Елисавета Консулова-Вазова е купена за 11 хиляди при прогноза 4-6 хил. евро. Консулова остава начело на трансакциите за жени-художнички, подобрявайки собственото си постижение: на Зимния търг на Artmark нейната „Ваза с нарциси“ достигна тръжна цена от 20 хил. лева (10 000 евро). „Голо тяло“ на Лиляна Русева от 70-те донесе 5500 евро на снощния търг.

„Жена от Боженци (Рада Андреева)“ на Иван Мърквичка, оценена между 6-9000 евро, бе купена за 11 хиляди. За друга, безименна „Жена от Боженци“, рисувана от българския художник с чешки корени пак в края на XIX век, прогнозната стойност е била между 7 и 12 хиляди евро, а е изтъргувана за 8000. Една от картините Мърквичка все пак остана без купувач: „Българка в народна носия“ остава за продан и след аукциона срещу солидните 14 500 евро.

Изтъргувани бяха и творби на Светлин Русев, Генко Генков, Борис Денев, Васка Емануилова, Жул Паскин, Димитър Казаков-Нерон, Михалис Гарудис и др., някои от тях на съвсем достъпни цени от 250-500 евро. Сред лотовете имаше и малка скица на Кристо – Over the River, купена за 1200 евро – четири пъти над началната цена.

Непродадени останаха само няколко картини, сред които „Посттоталитарен анархизъм“, рисувана от Любен Зидаров през 90-те, „Кипариси в бяло“ на Светлин Русев, „Сватбен ритуал“ на Стоян Венев. Общите продажби от търга доближиха 600 хиляди лева (300 000 евро).

Пазарът на изкуство в България има потенциал и има накъде да се развива, споделя заместник-директорът на галерията и аукционната къща „Артмарк“ у нас Александра Мицева пред БТА. Търговете се провеждат по принцип през пролетта и есента, като в Румъния те са от 4 до 16 на месец. Миналата година освен в София е открита галерия и аукционна къща на „Артмарк“ и в Загреб, където вече подготвят трети търг. Такъв се планира и в София за края на юни.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

https://www.dnes.bg/

Arhiv