Студент по пиано на Елен Варсеги, по-късно Бретон учи композиция и оркестрация при Иван Жулиен и оркестрово дирижиране при Ернст Шеле. Продуктивен и еклектичен композитор, Ерик Бретон използва различни формации и неговите творби се изпълняват в международен план, било то пред папа Йоан Павел II или американския президент Бил Клинтън, благодарение на престижното сътрудничество с Йехуди Менухин, Морис Жар, Емир Нуханович и други. През 1996 г. получава наградата „Свобода“ за защита на правата на човека и хуманизма в Босна и Херцеговина, пише Уляна Кьосева за сайта dolap.bg.
Посланик на изкуството и културата на град Авиньон през 1994 г., Ерик Бретон е и почетен член на филхармоничния оркестър на Сараево.
Освен композирането на инструментални произведения, той има неутолима страст към гласа, композира над сто песни по текстове от Петрарка до Кристиан Бобин, но също и от Виктор Юго, Пабло Неруда, Фредерик Мистрал и много други.
„Кариерата ми като музикант, било то на пианист или композитор, винаги се ръководеше от открития и възможности, които се стремях да грабна без предразсъдъци. Музикалните, човешките и културните срещи са оформили личността ми, всички те оставят своя отпечатък”, споделя Ерик Бретон в своята уеб страница.
„Моят музикален език не беше изграден върху академична основа. Базиран е на комбинации, които винаги са ме вдъхновявали, понякога крачейки по неочаквани нови пътища. Именно този еклектизъм, който се твърди, че има в моите произведения, винаги ми е показвал пътя към напредъка и постиженията. Нищо в музиката не ми е чуждо, това е моята страна, моят „хляб насъщний” и най-вече свещения път, по който реших да тръгна с плам и въодушевление“, разкрива още музикантът.
Доверява, че е имал късмета да започне като популярен шоу пианист на 16-годишна възраст, докато преподавателите му в музикалната академия все още напразно се опитват да го накарат да се побере в някакви рамки.
„Това беше повратна точка да стана отворен към по-широк свят, който игнорира вековните забрани, принадлежности и изключения. Откриването на джаза тогава беше „ферментът” на еволюцията, който ме върна към класическата и съвременната музика на около 30-годишна възраст“, връща лентата Бретон. Надарен с неутолимо любопитство, солиден аналитичен ум и първична чувствителност, за него се оказва лесно да черпи от многобройните си приключения материала на собственото си изразяване.
„Великите също белязаха това нетипично пътешествие, Ернст Шеле, Иван Жулиен, Лорд Йехуди Менухин, Михел-Анхел Естрела, Морис Жар и много други. Някои бяха мои учители, други бяха мои партньори, но всички ме обогатяваха със своя пример, своята човечност и любовта си към изкуството“, споделя 67-годишният днес пътешественик в музиката.
„Мюзикъли, комични опери, кантати, мелодии са моето ежедневие, а най-големите ми бъдещи проекти ме водят към операта – най-голямото постижение“, казва още Ерик Бретон. Обяснява, че вкусът към езиците и пътуванията са го накарали да композирам на латински, провансалски, английски, немски, италиански, испански, португалски, сърбохърватски и разбира се на френски.
„След като бях един от първите френски музиканти, използвали синтезатор, и след като дълго ходех по залите на някои от най-големите звукозаписни студия, за мен беше естествено да проследя различните еволюции на компютърните технологии, приложени към музиката. Еволюции, които ме карат днес да си сътруднича с проекта за изкуствен интелект AIVA, алгоритъм за музикална композиция. Но това е само едно начало“, гледа напред именитият французин, който ще гостува за първи път на сцената на Старозагорската опера в новогодишната нощ.
Ашваганда, известна също като „индийски женшен“, е растение, използвано от векове в традиционната индийска медицина…