Световната премиера на операта „Траян в Тракия“, написана специално за Старозагорската опера, ще се състои от 21.00 часа на сцената на Античния форум „Августа Траяна“ – в естествената среда, в която се развива действието.
Музиката и либретото са на бразилско-италианския композитор Андре Катели. Диригент на премиерния спектакъл е Антъни Арморе, режисьор Мортен К. Роесен, сценографията е на Тодор Демеров, костюмите са на Теодора Джамбазова. Участват солистите на Държавна опера-Стара Загора Теодор Петков, Едуин Кей, Игнат Желев, Николай Моцов, Елена Мишинова, Тереза Бракалова, Христо Иванов, Костадин Якшев, хор и оркестър, Прабългарска школа за оцеляване „Бага-Тур“.
Идеята за „Траян в Тракия” се ражда в разговор между композитора Андре Катели и диригента Антъни Арморе, през м. март 2018 г.: „опера, композирана за Стара Загора и за българския народ, специално създадена за представяне на Античния форум, който едновременно е театрален декор, но и хронотоп на сюжета, чийто фон са Дакийските войнѝ. Римските руини днес, в оперното произведение са в строеж. Иронията е в основата на последната величава сцена – надеждите на всички „ще бъде вечен мир в Рим“ и очевидността на сбъдналото се пророчество на жреца на Сабазий, критикуващ изграждането на „това, което скоро ще е само руини”.”
Катели бързо проучва историческата епоха и написва либрето, непретенциозно, с елементи и конфликти, присъщи на операта. Романсът между римския войник и току-що покръстената християнка, чийто баща е тракийски жрец, ненавиждащ римското господство – съдържа алегория за появата на национализъм в съвремието ни като реакция срещу Европейския съюз. В операта побеждават толерантността, съюзът заради общата съдба и ориста коренното население да бъде бастионът на европеизма срещу източната заплаха, но не за сметка на съхраняване и опазване на местното, особеното, националното.
Режисьорът Мортен Роесен (Дания) казва: Събитията се случват на същото място, на което сме седнали – именно на фантастичния Античен форум на Августа Траяна. Следим как робите изграждат форума, как аристокрацията заговорничи, стремейки се към властта и контрола над тракийската област чрез различни съюзи. В същото време двама млади влюбени са готови да рискуват и загърбят всичко, да избягат далеч в търсене на нов и по-добър живот.
Катели отбелязва, че „това е оперна творба, създадена далеч от мястото (на другия край на Земята, в Бразилия) и от времето на описваните събития (106 г. от н.е. – XXI век), т.е. всички и всякакви разнородни влияния, толкова различни, та чак несъвместими, могат да бъдат миксирани по съвсем естествен начин. Така тази опера, по същество европейска и в традициите на XIX столетие, можеше да бъде композирана само в Новия свят и в Новото хилядолетие.”
Сарми – едно от най-любимите ястия в българската кухня, което носи със себе си традиции,…
България е колонизирана от Запада. Това твърдение се чува все по-често от противниците на европейското…