Снимка: Bloomberg L.P. |
Южна Корея отдавна е известна с производствените си възможности, но хитовият сериал на Netflix “Squid Game” извежда културното влияние на страната на друго ниво, което предвещава създаването на нов двигател на икономическия растеж, пише Bloomberg.
Въпреки че корейските поп звезди и телевизионни сериали от години набират популярност зад граница, само няколко – момчешката група BTS например – успяха да спечелят наистина много фенове извън Азия. „Squid Game”, който е на път да се превърне в най-гледаното шоу по света в Netflix, променя всичко това.
Стъпвайки на успеха на спечелилия „Оскар“ през 2020 г. филм “Паразит“, новият сериал на Netflix разказва за задлъжнели хора, които се борят в смъртоносна игра за оцеляване. Продукцията успя да улови настроенията по света и показва нарастващата мека сила на Южна Корея. Освен това може да помогне за превръщането на културния износ на страната в много по-голям икономически фактор.
Netflix заяви, че миналата година бизнесът ѝ е допринесъл с 1,9 млрд. долара към икономиката на Южна Корея, но като цяло развлекателната индустрия започва да засилва влиянието си.
Ето и няколко графики, които показват именно това:
Износ на развлечения
Индустрията за съдържание на Южна Корея е малка в сравнение с огромния производствен секор на страната, но не спира да расте. Миналата година износът на съдържание възлезе на 10,8 млрд. долара, приблизително една десета от износа на чипове, но вече носи повече от някои ключови продукти за износ като домакинските уреди и козметиката.
Стойността на износа на развлечения от Южна Корея, който включва книги, игри, музика, филми и сериали, е нараснала с 6,3% миналата година, въпреки че общите доставки на стоки са спаднали с 5,4% заради пандемията.
Дори потребителските продукти, свързани с т.нар. корейска вълна, като козметика, дрехи и хранителни стоки, нарасна с 5,5% миналата година, сочи доклад на Корейската фондация за международен културен обмен.
Привличане на туристи
Популярността на корейските сапунени опери и идоли доведе до нарастване на броя на китайските посетители в годините преди пандемията, но тази прекалена зависимост от тях се превърна в слабост за туристическата индустрия на Южна Корея.
Когато отношенията между двете страни се влошиха през 2017 г., Китай наложи забрана на туристите си, което доведе до рязко намаляване на посетителите в Южна Корея. В резултат на това ръстът на брутния вътрешен продукт на последната се сви с 0,4 процентни пункта през същата година.
13% от всички посетители на Южна Корея през 2019 г. са отишли в страната, за да се докоснат до поп културата ѝ и да посетят събития за фенове, като са похарчили общо 2,7 млрд. долара през същата година.
Основното предизвикателство на Корея е да разшири своята база от посетители, идващи от страни извън Азия, а нарастващата популярност на поп културата ѝ помага за изпълнението на тази цел.
Създаване на работни места
Въпреки че все още е малък, развлекателният сектор е един от най-бързо развиващите се в Южна Корея заедно с технологиите. Броят на работещите в творческите и артистичните услуги е нараснал с 27% между 2009 и 2019 г., докато тези в производството – традиционен двигател на икономическия растеж, са се увеличили с 20% през същия период, сочат данни от уебсайта Statistics Korea.
В доклад от миналия месец Netflix посочва, че е помогнала за създаването на 16 хил. работни места на пълно работно време в Южна Корея между 2016 и 2020 година в развлекателната индустрия и свързаните с нея. Компанията твърди, че е допринесла с 4,7 млрд. долара към икономиката през този период.
Сравнително нова забележителност Статуята на София е открита на 8 септември 2000 г., което я…
Здравето на очите е от ключово значение за нашето ежедневие и качеството на живот. Освен…