Цивилизацията до днес е сред нееднозначно определимите понятия в науката. Едно обаче е сигурно – етимологията. Става дума за термин, произтичащ от латинската дума за гражданин – civis. Изглежда, че базовата посока на цивилизацията – това е гражданството. Ето защо историята, съчетана с цивилизация, би следвало да бъде повече от набор от изредени факти – модел, до който популярно се свежда историята.
Новият учебен предмет навярно трябваше да възсъздаде смисъла в разказа за миналото, давайки отговор на важния въпрос за какво ни е ценен опитът на обществото и поради какво следва да учим история изобщо. Именно: за да проумеем културно-историческата дълбочина на гражданството, да си представим важността на ценностите му, проследявайки усилията, чрез които те са изковани, как им е придаден обществен знак, за да бъдат накрая внедрени съвсем не безпроблемно в живота на обществата.
Учебният предмет не стори нищо от това. Една от формите, чрез които гражданската воля получава заявка, са изборите. Дотук в учебниците за политическия избор като гражданско право не става дума. Няма го същностният разказ за преобръщането на представата за суверенитета и източниците му. Липсва ключовото обяснение за новата история, мислена през битката за избирателни права.
Първо – за радикалното скъсване с идеите на поданството и замяната им с гражданство, второ – за електоралните права на различните групи население и постепенното отпадане на ограниченията пред реализацията им. Нито дума и за хуманистичния патос на тази бавна еволюция: признанието на всеобщо изборно право е сигурен сигнал, че равноправието е разпознато като наистина универсална ценност. Изглежда, че идеите за йерархия в рамките на човешкия род, в която едни имат повече права, а други – по-малко или само задължения, не определят посоките на обществено развитие. Как се достига до идеята гражданите да избират, а не – да се примиряват с поредния монарх? – Учебникът мълчи.
Няма и дума за гражданските механизми за изразяване на несъгласие с управлението на вече избрани политици. Често пъти медиите озвучават мнения на експерти, според които всяка власт, която е избрана легално, има право да изпълни мандата си. Нито дума за това, че електоралният процес фиксира моментната снимка на обществените нагласи, използвайки дадена методология, която никога не е нито безспорна, нито отразява напълно волята на гражданството като суверен.
Учебникът пропуска да сподели дори дума за практиките на гражданско неподчинение, а епизодите, в които борбите са разказани като неизбежно средство за реализация на дадена обществена кауза, представят протеста не като граждански инструмент за влияние върху властта, а в юнашко-фолклорната стилистика „на нож срещу поробителя“.
Макар лексиката, гравитираща около „робството“, да е премахната, нейните смисли остават и тъкмо това е блендата, през която се мисли всяка политическа опозиция – неприемливата власт е обличана в стереотипите на етническата другост, ето защо премахването ѝ води до установяването на „наше“ управление. Възраждането все още плува в облика на монументалното клише, чиято метафора са паметниците на брадати, мустакати мъже с пушки, които гледат сърдито изпод всякога гъстите си вежди.
Демократичните виждания на възрожденците са представени сякаш по задължение, а контекстът на битки, задължителни саможертви и тирани заличава напълно патоса на епохата, насочен към демонтаж на деспотичния режим и замяната му с такъв, в който ще владее равноправие без дискриминация по народностен, верски или друг белег. Дори републиканските възгледи на Любен Каравелов са подповърхностно присвоени като български и антитурски, бидейки представени на фона на площадно-лозунговото представяне на демокрацията като постижима само чрез „национална революция“ (вж. учебника за 11. клас на Мутафчиева, Косев, Грънчаров и др., с. 156).
В един от учебниците по новия предмет – „История и цивилизация“, на идеите за държано управление през Възраждането е отделен цял урок (учебник за 11. клас на Йордан Андреев, Елена Стателова, Тодор Мишев и др., с. 235-240). Носещото понятие в изложението е това за свободата, а оттук до етническото антитурско тълкуване крачката е съвсем къса. Политическият антиосмански рефлекс като бунт срещу системата липсва, за да се открои другото клише, според което проблемът на възрожденския българин са „турците“ – лексика, която преднамерено изравнява съвременните турци и османския управленски режим от втората половина на XIX век. Стратегия, която в голяма степен създава символен капитал, който партиите от т. нар. националистически спектър лесно присвояват като електорално представяне.
Изключението, което потвърждава правилото, са няколкото изречения относно университетската криза от началото на 1907 г., когато на откриването на Народния театър князът е освиркан от присъстващите студенти като сигнал за несъгласие с политиката на назначеното малко повече от 3 месеца по-рано правителство на Димитър Петков. И в този случай гражданската енергия бива интерпретирана в контекста на фигурата на Фердинанд, който е описан като властолюбив (вж. учебника на Васил Гюзелев, Райна Гаврилова, Мария Радева и др, с. 202) и обидчив (с. 206) монарх с уклон към нарушаване на законите, който „не познавал българската действителност“ (с. 201) – реторика, която добре се сглобява с клишето за алчния чужденец, поставящ под жизнена заплаха народа и неговите „народни“ богатства, втъкнат в популярната сиромахомилска образност на Паисиевите „прости орачи и копачи“.
На 18 юни 1906 г. в България избухва първата масова стачка. Около 1000 служители на пернишките въгледобивни мини отказват да работят заради ужасните условия на труд – нередовно изплащане на заплатите, трудов ден, който често пъти продължава 12 часа, остаряла и зле поддържана техника, която заплашва здравето на мнозина. За първи път е издигнато искането за 8-часов работен ден. Днес го имаме за даденост, а една от причините за това е мълчанието на читанката.
Нищо не знаем и за втората пернишка стачка. На 1 юли 1919 г. близо 7 хиляди служители прекратяват работа с искания за подобряване на изхранването, за работно облекло, нормални битови условия в работническите общежития, редовно изплащане на заработените възнаграждения. Протестът трае само ден – управата на минното предприятие приема исканията на стачкуващите и още на следващия ден отношенията им са регулирани с подписването на двустранен документ.
В учебника липсва и разказът за голямата транспортна стачка от края на 1919 и началото на 1920 г. Участват служители на железниците, пощите и телеграфите, наброяващи около 25 хиляди души. Край София е взривен дори железопътен мост – една от първите прояви на стачен терор като форма на привличане на внимание и усилие за демонстрация на втвърден тон в диалога с управляващото правителство на Стамболийски.
През лятото на 1931 г. в ямболското текстилно предприятие „Тунджа“ около 850 работници отказват да влязат в трудовите си роли, протестирайки срещу лошите условия, ниските надници и нерегулярното им изплащане. Местната полиция реагира със сила – за първи път стачен протест завършва с убити и ранени. В отговор на полицейските репресии на митинг се вдигат над 4 хиляди души в Ямбол – удивителна синергия между професионална и гражданска кауза, за която място в учебната книга също няма. Няма ли „гърци“ или „турци“, няма причина да го разказваме.
Годината вече е 1940-а, протестът е организиран от тютюноработниците. Инициират я работниците от Пловдив – столицата на тютюна в България по това време. Присъединяват се техни колеги от фабриките в Асеновград, Дупница, Кърджали – пример за кауза, подкрепена едновременно в няколко населени места и отстоявана със сходни средства. Мероприятието завършва с успех и надниците на служителите в тютюневата индустрия са увеличени с 15%.
На 7 септември 1944 г. властта отново използва сила срещу съединените стачни сили на миньорите от Перник и машинистите от местното локомотивно депо. Убити са 6-ма души, а ранени – 13 души.
Учебникът не знае нищо и за следващата стачка на служителите в тютюневия отрасъл, разгърнала се през 1953 г. – първото неподчинение на работничеството след смъртта на Сталин в Източна Европа, което прераства в истински бунт. Подготовката на събитията започва на 20 април – знакова дата, свързана с Априлското въстание и пукването на първата пушка в Копривщица, а избухва на 3 май – само два дни след Деня на труда. Събират се над 5000 работници, а правителството се вижда принудено да изпрати лично министъра на индустрията Антон Югов, опитен като министър на вътрешните работи по-рано и в прилагането на силови методи срещу непокорни съграждани. Речта му е освиркана от множеството, а срещу протестиращите се стоварва силата на Народната милиция. Според различни данни стачката завършва без жертви, с трима или с деветима убити.
Изглежда, че протестите, макар и непрепоръчителни, не са отменени дори в контекста на тоталитарния режим, установен през септември 1944 г. в България. Този извод би могъл да послужи като отговор на ширещата се апатия по въпросите на гражданството – поредна неусвоена възможност от учебника да покаже, че история може да се изучава и в цивилизационен формат.
Само в един от учебникарските разкази (вж. учебник за 10. клас на Искра Баева, Евгения Калинова, П. Ангелов, Пл. Митев и др., с. 316) присъства едно изречение за протеста на Едуард Генов, Александър Димитров и Валентин Радев през есента на 1968 г. За младежите, лежали в затвора за разпространяване на позиви срещу насилието в Чехословакия от лятото на 1968 г. е предвидена една снимка и няколко десетки букви, разположени извън основния текст на учебника.
Като цяло в българските читанки по история (и цивилизация, цивилизации) информацията за легалните и нелегалните форми на граждански натиск е повърхностна, сякаш с цел просто да я има, но да не послужи никому. От учебника научаваме, че българинът протестира само срещу „чуждите“. И всякога – с оръжие. Той е безмерно храбър и свободолюбив. Нищо, че тринадесет века го насилват през век – както е изпял поетът Недялко Йорданов.
Няма идейни противници, а екзистенциални врагове, които трябва да бъдат унищожени до крак. Византийци, турци, алчни комшии, коварни Велики сили, агресори-комунисти, богати американци и евреи, готови да купят България – всички те се надпреварват да насилват, а народните маси пъшкат в разкъсващо страдание, но оцеляват. Този болезнен разказ създава травмирани хора, които днес протестират срещу корумпираните си управляващи с лозунги като „Турци сте!“ и „Еничари“ в неспособност да отправят реално политическо послание, издържано в режима на потенциалния диалог и „общото благо“.
* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.
Димитър АТАНАСОВ Източник: www.svobodnaevropa.bg Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.
Киселото зеле е не само важна част от традиционната българска кухня, но и продукт с…
Сарми – едно от най-любимите ястия в българската кухня, което носи със себе си традиции,…