ИЗБРАНИ

Вежди Рашидов скочи срещу протежето си за министър на културата Боил Банов

„Сгреших и дължа извинение на премиера и на обществото за избора, който му дадох.“ Това заяви председателят на парламентарната комисия по културата и медиите Вежди Рашидов в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов” по БНТ. Вежди Рашидов смята да проведе разговор с премиера Борисов за Боил Банов, но решението дали да има смяна в министерството, ще е на министър-председателя. Той изтъкна, че от дълго време наблюдава, че Министерството на културата говори като Министерство на театрите. Според него сегашното ръководство на културното министерство не защитава държавния интерес като например да защити функцията на Червената къща, а не тя да се отдава под наем или да се използва за антибългарски дебати. Като пример за недобра работа на Министерство на културата Рашидов посочи и работата на галерията „Квадрат 500“.

„Сгреших и дължа извинение на премиера и на обществото за избора, който му дадох.“ Това заяви председателят на парламентарната комисия по културата и медиите Вежди Рашидов в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов” по БНТ. Той обяви, че поема вината за избора на Боил Банов като министър на културата и призна, че лично е посочил на премиера своя заместник.

„Светът трябва да се отвори. Ние не сме изолирана част от цялото. Трябва да разбираме това. И аз искам тази година да направя една изложба, но няма да я направя, за да не събирам много хора на едно място“, посочи той.

„Спрях приватизацията на Червената къща. Тя трябва да стане музей. Не може да се дава под наем. Влизам в играта. Трябва да се направи музей на Андрей Николов. Аз прехвърлих от Министерство на културата към Националната галерия да я стопанисва. Един път е отдадена на една фондация, а тя – на една фирма.

Предстои ни сигурно сериозен разговор с премиера Бойко Борисов. Ще го уведомя, защото вече са минати границите и не разбирам за какво е това министерство. Трябва съвсем сериозно да застана и да имам позиция по този въпрос“.

„Длъжен съм да премълчавам, когато съм в колективна игра. Ако искам да не си премълчавам, ще напусна, както направих в третия мандат“, посочи той.

И продължи: „Тогава си подадох оставката сам. Отидох при премиера и му посочих кой да е моят заместник, за да продължи да работи институцията. Сгреших! И дължа извинение на премиера и на обществото за избора, който му дадох“, допълни Рашидов.

На въпрос дали има предвид номинацията на Боил Банов за министър на културата, Рашидов каза: „Няма да го кажа направо. Искам да имам някаква хигиена. Направих грешка и съжалявам за това. Душата ми не приема това, което се случва сега в културата. Дълбоко вярвах в хората, но нещата се разминават“.

Попитан дали иска оставката на Боил Банов, Рашидов заяви: „Не мога аз да искам оставката. Единствено премиерът може да я иска. Аз съм в законодателен орган. Единствено моралът ми на художник ме кара да защитавам. Аз задържах гилдията“.

Държавата трябва да подпомогне свободните творци, защото те са двигателят на културата, каза още председателят на парламентарната комисия по културата и медиите.

„Имам много особено мнение за секторите, които са засегнати от кризата, което не си пасва с мнението на тези, които непрекъснато искат пари. Да искаш пари е едно, а да правиш култура – друго. Особеното е, че политиката за културата отдавна е в малък колапс, защото за културата никога не достигат пари. Държавните институции, свързани с институции като държавните театри, които са 53, са гарантирани, но понякога от тези, които са гарантирани, от тях най-често се чува шум. По-важно е да обясним които са свободните професии в изкуството“, посочи той.

„Свободните професии не са чиновници, които работят в културните институции и структурите, които са свързани с държавата, която гарантира онова, което е държавно. Свободните институции са двигателят на културата и те са онази машина, заради която има културни институции. Министър Владислав Горанов е финансист. Той се извини, че ги нарече маргинали тези, които не са на щат. Той имаше предвид тези, които не се осигуряват и не полезни на обществото и тези, които не плащат данъци. Той искаше да каже, че трябва да се помисли първо за тези, които носят доходите. Той не е длъжен да обича изкуството и да разбира от изкуство.

„Маргиналите в културата са хора, които са паразити в обществото, но Владимир Димитров – Майстора, Пикасо и Дали не са паразити. Имаме на свободна практика чудовищни творци и те не са маргинали. Заради тях има културни институции и Министерство. Тези хора имат толкова нужда, колкото всички останали. Който е роден да прави изкуство, за него това е съдба. Няма криза, която да ме спре да правя изкуство. Културата е продукт на драма, която човек изживява. По време на катаклизми и природни бедствия се раждат най-великите творби на изкуството. Аз също непрекъснато работя, много силно ми действа пандемията и ми дава заряд. Това е тежка световна криза, светът спря да работи и икономиката рухва. Културата е каприз на лукса. Капиталът като не работи, не можем да говорим за култура“, добави той.

„Културният живот се възстановява бавно, както всичко останало. Културата в крак с цялата икономика ще се събуди. Големите автори, които са лицата на културата, или маргиналите, както някои ги наричат и ги смятат, че са безполезни, са най-големите двигатели на световната култура. Грешно разсъждаваме като говорим за маргинали. Министерството на културата говори за културата като министерство на театрите. Културата е един много широк спектър. Телевизиите също станаха телевизии на театрите. Не виждам напоследък големи български поети и художници. Има големи български писатели. Има например един много изявен чешит – Христо Стоянов, който е много див и талантлив. Как да няма писатели? Аз познавам страхотни поети. Ами композиторите, които също са в сянка? Един ден ще берем плодовете на това, че те стоят в сянка. Има нещо много важно. Като видиш лицето, което ти говори, трябва да видиш какво създава – културния продукт“, каза още Рашидов.

„В непрекъснат контакт съм с Мария Габриел. Голям късмет е за България, че има такъв комисар. От 3 дни България има една интернет платформа, където се очаква да се дадат предложения как Европа да финансира бързо сферата на културата. Прави ѝ чест това и работим прекрасно, въпреки че трябва изпълнителната власт да работи с Европа. Министърът трябва да се бори за гилдията си. Не е нужно да искаш министърът на финансите да разбира от култура, нужно е да му покажеш, че ти разбираш от култура, за да не си стиска портфейла, да ти има доверие и да помага“, посочи той.

Глас на отчаянието е гласът на човека на изкуството дотолкова, доколкото е глас на отчаянието има всеки българин, който е под праха на минимума. Един гениален поет винаги ще намери парче хартия да напише гениално стихотворение, един художник ще намери парче платно да направи шедьовър. Тези хора са живи и имат да плащат ток и да купуват храна. Тук е необходима помощта на държавата, защото те са част от българската държава и то една от най-качествената част. Душата им е свободна и създават продукт от който ние имаме нужда. Кризата ще я изживеем заедно“, допълни той.

 

Елена Дюлгерова

Усмивката, която изпращаш, се връща обратно при теб.

Share
Published by
Елена Дюлгерова