Става дума за приятелство между дете и стар рибар. Сюжетът е на анимационен филм, вдъхновен от повестта „Старецът и морето“ на Хемингуей и е създаден от един от най-добрите български аниматори.
С него Андрей Кулев спечели наградата за анимационен филм на Milan Gold Award за месец май. Филмът се казва „Сантяго“, а Кулев е негов продуцент, режисьор, сценарист и илюстратор.
Това е поредната награда за „Сантяго“. Продукцията, създадена заедно с Ася Кованва, печели и наградата „Златен ритон“ за 2020 г., наградата за най-добър късометражен филм на „София филм фест“ и номинация за най-добър филм на Irish Animation Awards за 2021 г..
„За разлика от оригинала, където действието се развива в Куба, тук всичко е пренесено на север. Фокусът във филма е обърнат към взаимоотношенията между стареца и детето“, казва Кулев пред kinoto.bg
Андрей Кулев е режисьор, сценарист, художник и илюстратор на над 35 книги. Роден е в София, а негов баща е Анри Кулев, също утвърден български артист.
Андрей завършва Гимназията за изящни изкуства “Илия Петров”. По-късно учи и кино- и телевизионна режисура в НАТФИЗ.
Той е режисьор на филмите „Пианистът“, „Любов с превалявания“, („Златен ритон“ за анимационен филм, 2015), „Нощите на един самотен вестоносец“ и много други. През 2005 г. поставя пиесата „Нощта на Хелвер“ от Ингмар Вилкист в Народния театър.
Андрей работи и с жанра на документалното кино. През 2020 г. излиза неговият филм „Човекът с лулата“ за Иван Веселинов – художник, кинорежисьор и поет.
По негови думи ситуацията около късометражното кино, особено в България е много сложна.
„Съдбата на късометражното кино е номадска. Особено на българското. Освен фестивалите, за съжаление, няма активно разпространение, нито в кината, нито на малкия екран“, казва Кулев.
Артистът прекарва три месеца в Китай, като през 2017 г. осъществява изложбата „Варвара – Китай. Южният склон на полуострова”. Тя се състои от акварели на птици, създадени след престоя му в Китай и рисувани с традиционна китайска техника – мастило върху ръчно изработена хартия .
Кулев е член на Съюза на българските художници и на Съюза на българските филмови дейци. От 2011 г. е арт директор на Световния фестивал на анимационния филм – Варна.
Самият Андрей често взема отношение по наболели проблеми в българското кино като например промените, в Зокона за филмовата индустрия от началото на годината.
„Законът за кино беше последният и единствен защитник на българското художествено, независимо от пазарни критерии, кино. Вижте, щом го докараха до парите за кино, явно държавата е към финала си“, казва той.
Въпреки тази ситуация той сякаш не губи надежда и вярва в таланта на артистите у нас.
„Цял живот съм бил обграден от невероятни, талантливи, фантастични приятели, които работят, независимо от държавата и условията, в които се намират“.