„Не мога да надделея“. ДПС, ГЕРБ и международното положение срещу Александър Морфов

"Не мога да надделея". ДПС, ГЕРБ и международното положение срещу Александър Морфов

Историята започна през октомври миналата година, когато режисьор надраска вратата на пиарката на театъра. По-късно в сблъсъка влязоха директорът на същия театър и министърът на културата. Намеси се и президентът. Сега министърът е сменен, но срещу режисьора има и още една партия.

Докато едни упрекват режисьора, че привлича внимание към себе си, други задават въпроса дали ДПС не контролира най-големия театър в България.

И точно, когато започна да изглежда, че скандалът утихва с времето, се случиха няколко неща. Появи се част от запис, в който режисьорът разказва как е изгонил от представление актьор, защото е от ГЕРБ. Активистите от тази партия видяха в това знак за политическо преследване и сезираха Комисията за защита от дискриминация.

Дойдоха и обвинения, свързани с геополитика. Намесена беше Русия, намесена беше и Северна Македония. Президентът смени един министър без мотиви, а съмненията са, че отново става дума за този скандал. На сцената излизат все повече хора, а публиката започва да забравя откъде започна всичко.

Всичко това навярно ви обърква. В следващите редове подреждаме историята.

„Изчезни“

Събитията в Народния театър „Иван Вазов“ започнаха в края на октомври 2022 г., когато режисьорът Александър Морфов надраска вратата на пиарката на театъра Велислава Кръстева, която е бивш пиар на ДПС, както и бивш депутат от партията. Той се възмути, че пиарката е придружила до избирателната секция почетния председател на ДПС Ахмед Доган. И Морфов, и не малко българи свързват този политик с корупция. Затова Морфов написа на вратата ѝ „Изчезни“.

Четири месеца по-късно сблъсъкът вече изглежда като позиционна война, в която участват все повече хора. Спорът между Морфов и Кръстева доведе и до последвал сблъсък между директора на театъра Васил Василев и служебния министър на културата Велислав Минеков, които пък доведоха до проверки, изслушвания в парламента и размяна на взаимни обвинения.

В края на миналата година пряко в събитията се намеси и президентът Румен Радев, който се срещна с актьори от театъра, подкрепящи Василев, но не и с тези, които искат отстраняването му от директорския пост.

Междувременно през януари Кръстева, която се определя само като активист на ДПС, се появи на събитие на партията и атакува една група медии, които често критикуват ролята на ДПС в бизнеса и политиката.

В началото на февруари Велислав Минеков беше сменен на поста служебен министър на културата – единствената промяна в състава на служебния кабинет на Радев, оглавяван от Гълъб Донев. Неговата смяна беше приветствана от ГЕРБ и ДПС, а други партии видяха връзка между смяната и позицията му за събитията в Народния театър.

И бум!

„Машината работи с пълна сила“

Няколко дни по-късно в интернет беше разпространена част от видео запис с Александър Морфов, направен през август. В него той разказва за изваждането на актьора Евгени Будинов от състава на постановката „Хъшове“. Будинов е бивш депутат от ГЕРБ. В публикуваната част от записа режисьорът нарича актьора с обидни епитети, свързани и с партията му.

Последва остра реакция от много активисти на ГЕРБ и внасяне на сигнал в Комисията за защита срещу дискриминация. Самият Будинов твърди, че режисьорът е признал, че го е отстранил от „Хъшове“ заради политическата му принадлежност.

Никой не разбра защо записът излиза точно сега и кой е авторът му.

Самият Морфов отрича конкретната партийна принадлежност да е причина за отстраняването на Будинов и посочва като мотив моралните му качества.

Междувременно, след публикация на руска медия, в социалните мрежи започна да се разпространява и информация, че постановка на Морфов ще се играе в Москва навръх годишнината от началото на непредизвиканата руска инвазия в Украйна.

Оказа се също, че има проблем и с още едно представление на Морфов в Народния театър, за което потвърждава и директорът Василев. В спора се намесва и името на Република Северна Македония.

„Не мога да надделея над тази машина. Машината на ДПС и ГЕРБ работи с пълна сила“, каза режисьорът Александър Морфов пред Свободна Европа.

За да изясним всичко изпратихме въпроси и до Васил Василев, президентството и партия ГЕРБ, а също потърсихме Велислав Минеков по телефона. Отговори само Василев.

Две партии срещу един режисьор

Скандалите в театъра започнаха основно с противопоставянето между Морфов и Кръстева. Тогава режисьорът изписа вратата на пиарката, защото тя се появи с Ахмед Доган

Самата Кръстева нарече Морфов „насилник“, обвини го в лични нападки и се определи като „жертва“. В нейна подкрепа се изказа председателят на ДПС Мустафа Карадайъ, който каза, че „някой е решил да протестира, защото някой е депесар. Тоест депесарят няма правото на работа“.

През февруари обаче срещу Морфов вече застанаха две политически сили. Това се случи, след като в интернет беше разпространена част от записа, в който режисьорът говори за отстраняването на Евгени Будинов от постановката „Хъшове“. Актьорът играе в представлението от години. В част от непълния записа се чува:

„Има още едно отсъствие на един гербаджийски боклук, който го изхвърлихме от представлението. Съжалявам, може да има от ГЕРБ хора, но аз никога не съм крил своите антипатии към Банкя, Борисов и сие. Не може човек с тези разбирания и тази позиция в живота да е част от нашето представление“.

Пред Свободна Европа Александър Морфов каза, че материалът е бил изрязан, а появата му определи като „поредната манипулация“. Той потвърди, че записът е от август.

Изрязана е втората част, защо аз имам такова отношение към него и защо той не бива да участва в представлението „Хъшове“.

„На него [записа] е било важно да се види първата част от моите думи, в която го наричам по еди какъв си начин този депутат от ГЕРБ. И е изрязана втората част, защо аз имам такова отношение към него и защо той не бива да участва в представлението „Хъшове“, каза режисьорът.

Морфов каза, че истинската причина Будинов да бъде изваден от постановката е, че той е „един неморален човек, който в краткото си пребиваване като депутат и председател на комисията по култура в Народното събрание избълва толкова много глупости и извърши толкова много неща, че да може да има допирна точка с хъшовете. С хората, които воюват и са отдали живота си за свободата“.

Морфов потвърди, че е провел разговор с Будинов по телефона и допълни че в него актьорът му е казал, че е избрал политическата кариера, защото това е важно и за личните му приходи.

В своя публикация във Фейсбук съпругата на Морфов и актриса в Народния театър Рени Врангова казва, че записът е собственост на Народния театър и е бил съхраняван в пиар отдела на институцията.

В няколко интервюта за различни медии и сайтове Будинов твърди, че е попитал режисьора дали е изваден от постановката заради принадлежността си към ГЕРБ.

„Попитах го „Сашо, по политически причини ли ме махаш“, отговори „Да“, казва Будинов пред „Площад Славейков“ и добавя, че режисьорът го е принудил да избира между него и Бойко Борисов, а актьорът е избрал Борисов. Това е лидерът на ГЕРБ и бивш премиер.

След изтичането на записа депутати от ГЕРБ, сред които Тома Биков, Десислава Атанасова, Костадин Ангелов, Анна Александрова, излязоха с позиции в подкрепа на своя съпартиец Будинов и срещу решението и думите на Морфов.

Председателката на парламентарната група на ГЕРБ в последните парламенти Десислава Атанасова сезира Комисията за защита от дискриминация заради „ограничаване на правото на труд“ заради политическа принадлежност.

Свободна Европа изпрати въпроси на партия ГЕРБ, сред които и този кога в партията са разбрали за позицията на Морфов спрямо Будинов и за изваждането на актьора от „Хъшове“. До редакционното приключване на текста не получихме отговор.

Право на всеки режисьор е да подбира актьорите в своите спектакли.

Пред Свободна Европа директорът на Народния театър Васил Василев каза, че е „право на всеки режисьор да подбира актьорите в своите спектакли, за да постига творческа атмосфера“, а критериите за подбора са единствено на режисьора „независимо от представените мотиви“.

Той добави, че представлението включва нов прочит на спектакъла, който е различен от варианта на „Хъшове“, игран през 2004 г.

Какво общо има Северна Македония?

От получените отговори от Морфов и Василев Свободна Европа научи и за още един проблем с постановка на режисьора на сцената на Народния театър. Става въпрос за представлението „Животът е прекрасен“.

Ситуацията е свързана със здравословен проблем на една от актрисите в представлението, който не позволява участието ѝ.

По думите на Морфов той се е опитал да я замени с друга актриса, от Северна Македония, която е играла в постановката и може „да спаси“ предстоящи три спектакъла само след няколко „репетиции на маса“.

Отношенията между България и Северна Македония в момента са обтегнати, двете страни се обвиняват взаимно в реч на омразата.

Той категорично забрани, че каквато и да била връзка със Северна Македония не може да се осъществи.

„Той [Василев] категорично забрани, че каквато и да била връзка със Северна Македония не може да се осъществи и забранява да се прави замяната с македонска актриса“, каза Морфов и добави, че специално е провел разговори с културните центрове на страните в София и Скопие и се е уверил, че „в културния живот между двете страни няма никаква сянка“.

Морфов потвърди, че Василев има правомощия да вземе това решение и добави, че му е отказано да провежда репетиции. Според режисьора неосъществените постановки ще струват на театъра пропуснати приходи от между 150 и 200 хил. лв.

Директорът на театъра Васил Василев каза, че „за съжаление господин Морфов не успя да вникне в същината на разделението на поетите от него функции като главен режисьор“.

Относно смяната на актриса в постановката Василев каза, че „една механична замяна на водеща актриса, заради която част от публиката си е закупила билети, в никакъв случай не е добро решение“ и добави, че предложението на Морфов е щяло да бъде безрезултатно за една от датите, защото за тях е отсъствала и друга актриса. Той не отговори дали причината за отказа му за замяна е свързана с произхода на предложената от Морфов актриса.

Той определи падането на датите за постановките като „сериозно нарушение от страна на господин Морфов за несправяне с възникнали обстоятелства около негов спектакъл“.

А какво общо има Москва?

В разгара на всички проблеми в Народния театър, в социалните мрежи беше разпространена новина от руски сайт, в която се твърди, че постановката „Полет над кукувиче гнездо“ с режисьор Александър Морфов ще се играе в Москва на 24 февруари. Това е датата, на която се навършва една година от началото на руската агресия в Украйна.

Пред Свободна Европа Морфов каза, че „няма никаква представа за това“. Той уточни, че постановката е била поставена през 2006 г., играла се е стотици пъти, а след това е свалена от програмата на театър „Ленком“.

„Аз нямам абсолютно никаква представа за това нещо, нито са ме питали, нито са ми искали разрешение, нито са ми давали обяснение. Не съм бил във връзка с тези хора още от януари месец миналата година“, каза той и уточни, че няма никакви права и не получава хонорари, свързани с предстоящите представления, които използват неговата драматургия.

Нито Северна Македония, нито Русия всъщност са част от тази история. Шумът покрай тях обаче замъгли основата на конфликта.

Споровете в театъра започнаха заради позицията на Морфов след появата на Велислава Кръстева до Ахмед Доган в деня на изборите през октомври 2022 г. Въпреки това, през януари Кръстева отново се появи на партийно събитие на ДПС, този път във Велико Търново.

На него тя е изнесла доклад на тема „Отговорност на медиите“ и е цитирана от Площад Славейков да казва:

Ние сме единствената партия, която се осмели да каже „царят е гол“, говорейки за медиите бухалки на Иво Прокопиев.

„Ние сме единствената партия, която се осмели да каже „царят е гол“, говорейки за медиите бухалки на Иво Прокопиев, изпълняващи поръчки, далеч от професионалните стандарти на високата журналистика“, казва Кръстева, която няколко месеца по-рано се определи като „активист на ДПС“.

Кръстева има предвид „Дневник“ и „Капитал“, които често критикуват ролята на ДПС в бизнеса и политиката и описват действията на депутата от ДПС Делян Пеевски, който е санкциониран от САЩ за корупция по закона „Магнитски„.

На въпрос до Василев дали е наясно с изявата на Кръстева, той отговори, че това е въпрос, „насочен към личния живот“, към който не смята че има отговорност като директор.

На въпрос дали върху Василев е оказван натиск по отношение на работата му и за това кои служители в театъра да назначава или освобождава, той отговори, че приема това за „забавен въпрос“, но нито потвърди, нито отрече.

Василев и Кръстева работиха заедно в един екип като заместник-министри на културата в правителството на Пламен Орешарски през 2013-2014 г., когато начело на министерството беше Петър Стоянович. Кабинетът беше с мандата на ДПС и подкрепата на БСП.

Кръстева е от ДПС, а Василев е бил в БСП. В последните години той е част от партията Българска прогресивна линия, създадена от отцепници от БСП. Преди дни Медиапул публикува информация, според която Василев е осигурил работа на свои съпартийци от Българска прогресивна линия и техни роднини в Народния театър.

Един сменен министър и две доволни партии

В последните месеци на 2022 г. конфликтите в Народния театър излязоха извън неговите врати. Отношение по казуса взеха тогавашният министър на културата Велислав Минеков и дори президентът Румен Радев.

В началото на декември Минеков определи ситуацията в театъра като „абсолютно безобразие, напълно недопустимо за директора“ и спомена за сигнали от хора, които са били „помолени“ да напуснат театъра, както и че Василев му е отказал информация относно дейности в театъра.

В последните дни на 2022 г. Румен Радев се срещна с актьори от Народния театър, които подкрепят директора Василев. Макар че президентът беше призован от актьора Валери Йорданов, който иска оставката на директора, да изслуша другата страна в конфликта, няма информация държавният глава да е отвърнал на този призив.

Така се стигна до 2 февруари, когато Румен Радев съобщи състава на новото служебно правителство. Единствената промяна в него беше за поста министър на културата, на който вместо Минеков застана Найден Тодоров. Това се случи, след като Минеков заемаше поста в три последователни кабинета, назначени от Радев. За смяната не бяха посочени мотиви, но единственият видим конфликт на Минеков беше именно случаят в Народния театър.

В първите си два мандата на поста Минеков открито искаше оставката на Емил Кошлуков като шеф на БНТ, а срещу него ГЕРБ организира протест, след като издаде заповед за отстраняването на изданието „Труд“ от помещения на министерството заради неизплатени наеми.

Смяната на Минеков беше приветствана от депутати на ДПС и ГЕРБ, сред които бяха Йордан Цонев и Тома Биков. Съпредседателят на „Демократична България“ Атанас Атанасов пък пряко свърза смяната на Минеков със скандала с Народния театър.

Културният министър Велислав Минеков бе сменен заради скандала в Народния театър.

„Културният министър Велислав Минеков бе сменен заради скандала в Народния театър „Иван Вазов“. Това е изключително скандално – тези две години след „Мутри, вън” има промяна в поведението на президента“, каза Атанасов пред Нова телевизия.

Свободна Европа изпрати въпроси до президентската администрация относно мотивите за смяната на Минеков, но до редакционното приключване на текста не получихме отговор. Потърсихме и Велислав Минеков, но той не отговори на обажданията по телефона.

www.svobodnaevropa.bg, · Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036