На 11 декември се разбра, че Боян Петков, басист на група „Остава“, е новият изпълнителен директор на „Исторически парк“. Той е заел този пост след оттеглянето на Ивелин Михайлов. Последният е основател както на атракциона, за който има публични подозрения, че работи като финансова пирамида, така и на партия „Величие“.
Формацията набра популярност с националпопулистките и проруските си позиции, беше част от 50-тото Народно събрание и малко над 20 гласа не ѝ стигнаха да влезе в сегашния парламент, което подсили съмненията за манипулация на вота.
Наскоро Михайлов напусна „Исторически парк“ след поредица от скандали, свързани с данни, че атракционът функционира като Понци схема (вид финансова пирамида). Не само това, ами разследване на Йоан Запрянов в „Капитал“ разкри как „Исторически парк“ на практика владее община Ветрино, а на всичко отгоре развива дейности, подобни на паравоенна организация.
За голяма част от феновете на „Остава“ се оказа басистът на групата всъщност отдавна е управител на атракциона. Петков не е държал този аспект от живота си в тайна, а дори е рекламирал събития, организирани от „Исторически парк“.
„След любов по време на война“*
Изумлението от новината за новото поприще на Боян Петков беше голямо, защото става дума именно за „Остава“. Членовете на тази група имат ореола на едни от малкото български музиканти – и изобщо, представители на шоубизнеса – с изявени продемократични граждански позиции.
Песента им „Бесен“, например, беше създадена в контекста на протестите срещу правителството на Пламен Орешарски. Те започнаха на 14 юни 2013 г., когато Делян Пеевски за кратко стана председател на ДАНС, и продължиха повече от година.
През 2017 г. вокалистът на групата Свилен Ноев се кандидатира за депутат от листата на „Да, България“ в Габрово.
Реакциите след масовото узнаване на връзката на басиста му с „Исторически парк“ варираха от „осанна“ до „разпни го“.
В пост, озаглавен „За да остане „Остава“, който по-късно беше премахнат от Фейсбук след докладване за „реч на омразата“, учителят и член на „Да, България“ Емил Джасим, например, призова групата да се раздели с басиста си, за да запази статуса си на културна икона. Имаше и други реакции в този дух.
На другия полюс са фенове, които обвиняват критиците на „Остава“, че „канселират“ бандата. Според тях единственото, което има значение за едни музиканти, е музиката им, а Боян Петков е добър басист и е от основателите на групата.
Между осъдителните и оправдаващите реакции са иронизиращите. Сред тях е влогърът Любомир Жечев, който направи филм за „Исторически парк“ и стана обект на полицейска проверка заради това. Той публикува снимка на Боян Петков с бас и лък и лаконично му пожела успех. А в коментар под поста му потребителят Боян Николов се заигра с текста на „Шоколад“ – една от най-известните песни на „Остава“:
„Дали ще разкешим със теб?
Дали ще дали ще се скрием в нощта?
Сладък е всеки балък, който инвестира̀
Дали ще се смеем с теб? Объркан е целият парк
Сладък е всеки балък, пак сладка е акцията!!!“
„Красиви хора“
Членовете на „Остава“ не останаха безмълвни свидетели на коментарите по повод на басиста си.
Първоначалната реакция на Свилен Ноев, увенчана с твърде много удивителни, гласеше (оригиналният правопис е запазен): „!!! Внимание!!! Група Ostava няма нищо общо с Исторически Парк и лицето Ивелин!!! Моля ви да не се упражнявате на тази тема!!! ОСТАВА е Музика и Приятелство!!! Нищо повече!!!“
Очевидно „Остава“ има нещо общо с „Исторически парк“ и „лицето Ивелин“ – басистът. Може би заради това постът изчезна от Фейсбук малко след публикуването си.
Пред бТВ Ноев се опита да разграничи групата от доскорошното начинание на Ивелин Михайлов, но аргументите му повдигат ред въпроси. Той каза, че заедно с останалите музиканти от бандата е научил новината от медиите, докато Боян Петков е бил в чужбина, и че всички са „много шокирани“.
По-интересното е каква е причината за шока – постъпката на басиста или реакцията на аудиторията. Изглежда по-скоро е второто. Певецът разказва за коментари и лични съобщения от фенове, че повече няма да слушат „Остава“, но твърди, че не знае каква е причината за това.
„Явно хората не харесват Ивелин Михайлов. Аз този човек не съм го виждал и не го познавам. Не искам и да ходя в „Исторически парк“. Не разбирам идеологията му, нито партията му“, каза Ноев и добави, че е обиден, защото музиката е над бизнеса и трябва да прави хората щастливи.
Тази реакция в стил „не знам, не чух, не видях, но съм сърдит на критичните фенове“ трудно се връзва с имиджа на Ноев на граждански и политически активен човек.
Раздразнението на певеца се изрази и в още постове във Фейсбук, в които той покани „всички майстори на хейта“ на концерт на „Остава“ в Пловдив и призова „да приключим с глупостите за всички паркове и други тъпотии“. Финалът на поканата звучеше по-скоро като заяждане: „Чакам всички умници да послушат как пея!!!“
Китаристът и първоначален вокалист на групата Георги Георгиев, защити Боян Петков, когото определи като „супер важен“ за групата, „добър, всеотдаен и честен човек“, „работохолик“ и „страхотен музикант“.
Той подчерта, че (оригиналният правопис е запазен) „няма НИКАКЪВ ВАРИАНТ естетиката на Ostava да се асоциира с делата и бизнеса на тая партия!!“ Под „тая партия“ той вероятно има предвид „Величие“.
Самият Боян Петков също взе отношение в пост, състоящ се от въведение и 21 точки. Той определи заемането на овакантената от Ивелин Михайлов позиция като „логично професионално развитие“, понеже е бил управител на „Исторически парк“ и в последните две години.
Басистът-бизнесмен рече и че не харесва политици, но пък спазва „стриктна политическа хигиена“ и е „различен човек от Ивелин Михайлов“. Последното се вижда с просто око.
Накрая Боян Петков покани всички в „Исторически парк“ и на декемврийските концерти на „Остава“. Така с едно изречение опроверга всички твърдения от групата, че между едното и другото няма нищо общо.
„Мъничко човече“
Музиката (и по-общо – изкуството) чиста естетика ли е, или може да има и социално-политическа мисия?
Много от световните музиканти са известни и с отстояването на определени ценностни и политически позиции. Ако „изтрием“ от Джон Ленън антивоенните му позиции, от публичния му образ няма да остане много.
Знае се кои американски музиканти подкрепят демократите и кои – републиканците, както и кой какви позиции заема по дискусионни теми като абортите, например.
Всъщност позициите на представителите на попкултурата могат да повлияят на общественото мнение повече от речите на политиците.
През 2018 г. в германския град Кемниц избухват ксенофобски безредици, яхнати от „Алтернатива за Германия“ и „Пегида“.
Буквално за няколко дни местната група Kraftklub организира голям безплатен концерт срещу крайнодесните, в който се включват шест групи и музиканти, между които и легендарните Die Toten Hosen. Други като AnnenMayKanterreit се разделят с дотогавашната си политическа пасивност и записват песен срещу расизма.
В огромната си част българските музиканти, актьори и прочие избягват да заемат публични позиции, сякаш от тях нищо не зависи, а единствено изкуството им има значение. Или пък заемат популистки позиции и представят това като проява на гражданска смелост – като пънкарката Милена Славова, която нарече участниците в София Прайд „извратеняци“.
Доскоро „Остава“ минаваха за едно от малкото изключения от тази практика. След историята с басиста Боян Петков и „Исторически парк“ вече е ясно, че членовете на групата искат феновете да възприемат музиката им просто като музика и да не се вълнуват от социално-политически работи.
Това е капката катран в шоколада на „Остава“, от който на феновете с по-чувствителни сетива музиката на групата започва да нагарча.
* Подзаглавията в статията са имена на песни или албуми на „Остава“.
**Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.