СТАРОЗАГОРСКИЯТ МИТРОПОЛИТ КИПРИАН ДИРИЖИРА РЕКВИЕМ ОТ ВОЛФГАНГ АМАДЕУС МОЦАРТ В РОДНИЯ СИ КАЗАНЛЪК.
На 27 май, събота, от 19.30 часа на сцената на Дома на културата „Арсенал“ в Казанлък ще прозвучи монументалната последна творба на гениалния В. А. Моцарт – „Реквием”. На диригентския пулт в родния си град ще застане Старозагорският митрополит Киприан.
Участват солистите Беса Лугичи /Косово/, Николай Моцов, Офелия Христова и Пламен Кумпиков, смесен хор „Петко Стайнов“-Казанлък, оркестър и хор на Държавна опера-Стара Загора. Хормайстор Младен Станев.
Специалното изпълнение е подарък за казанлъчани и е в програмата на Празници на розата.Вход свободен.
За първи път „Реквием“ът под диригенството на Старозагорския владика миряните от Епархията чуха в навечерието на Великденските празници, в Операта в Стара Загора.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
РЕКВИЕМЪТ (requiem aeternam – букв. ‘вечен покой’, лат.) е тържествена траурна меса /заупокойно богослужение/ в Римо-католическатa църква, по стандарт съставена от 14 канонични части, като само музикалните интерпретации през вековете на композиторите са различни. Реквиемът няма аналог в Православието и Протестантството. За най-интересни интерпретации на темата „Реквием“ се считат тези на Джузепе Верди и Волфганг Амадеус Моцарт.
Реквиемът завършва творческия път на Моцарт, това е последната творба на композитора. Този факт ни кара да възприемаме музиката му по много специален начин, като епилог на целия му живот, като художествено завещание. Моцарт пише Реквиема по поръчка, която му е направена през юли 1791 г., но тогава той не е бил в състояние да пристъпи към работа – трябвало е първо да завърши оперите „Милосърдието на Тит“ и „Вълшебната флейта“. След премиерата на последната си опера композиторът изцяло фокусира вниманието си върху „Реквием“-а.
Моцарт е вече сериозно болен, когато пише „Реквием”-а. Той умира и е знаел, че дните му са преброени. Работил е с безпрецедентна бързина дори и за него, и въпреки това не успява да го завърши: от 12 замислени части, успява да приключи непълно 9. Моцарт оставя голямо количество нотен материал с нахвърляни идеи за музиката до края на „Реквием”-а.
Моцартовият „Реквием“ е завършен от любимия ученик на Моцарт Ф.Кс. Зюсмайер, който е наясно с намеренията на Моцарт. Зюсмайер старателно отбира от оставените ноти на Моцарт всичко, което се отнася до Реквиема.
„Реквием” на Моцарт поражда множество легенди и дискусии. Едни от основните въпроси са какво е написано от Моцарт и какво е допълнено от Зюсмайер. Експертите-музиколози смятат, че текстът е автентичен до първите 8 такта на „Lacrimosa“, след това вече е делото на Зюсмайер, който довършва творбата на базата на черновата на Моцарт, предварителни скици и устни инструкции на композитора.
„Реквием” на Моцарт се смята за едно от най-ценните му и мистериозни произведения, изпълнено е за първи път на погребението на композитора.