Хореографът Василий Медведев: „Мистерия“ е най точното определение за „Сънят на Пилат“

Спектакълът „Сънят на Пилат“  ще ознаменува поредния ден на 51-вия Фестивал на оперното и балетното изкуство – в сряда, 8-ми декември. Хореографията и режисурата са на известния руски хореогаф  Василий Медведев.

Авторът на музиката Стефан Димитров признава, че тя е претърпяла много промени именно заради него. „Той искаше удължаване, дописване на музика. Изведнъж се оказа, че това е един жанр, който чак толкова не ми е познат. Защото си има свои закони. Отначало имах малка съпротива, но после разбрах, че той е много на прав път“, казва композиторът, създал едни от най-обичаните български поп песни.

Както ЗАРАТА писа, за първи път от 40 години в България се поставя цял авторски балет. „Преди всичко, това е голяма чест за мен и съм много щастлив, че тъкмо аз получих шанса да дам своя принос в развитието на българския балет с музиката на известния композитор Стефан Димитров. – казва Василий Медведев и допълва: „Разбира се, това е и огромна отговорност – да се създаде нова балетна постановка от такъв мащаб, при това с литературен първоизточник, е творческо предизвикателство към професионалното ми майсторство.“

Василий Медведев започва своя път в балета на Санкт в Академията на руския балет „Агрипина Ваганова“, наричана тогава Хореографско училище. После завършва и Петербургската консерватория. Става солист на балета, след това – премиер солист в Естония и години наред гастролира на различни сцени по света.

Като хореограф-постановчик Медведев се изявява за първи път в Естония, поставяйки няколко балета. Работил е в Болшой театър, в Държавния балет на Берлин, в Пермския и Екатеринбургския академични театри за опера и балет, в националните театри на много европейски страни. Също така в Мексико, в Турция, в Америка, Панама, Украйна, Азербайджан…

Според хореографа определението „танцова мистерия“ за балета „Сънят на Пилат“ най-точно отразява жанровите особености на спектакъла. „Мистерии през средните векове наричали пиесите, съчетаващи религиозни сюжети с елементи на фарс“, пояснява Василий Медведев. По думите му в този смисъл „мистерия“ може да бъде наречен и романът на Булгаков „Майстора и Маргарита“, по мотиви от който е поставен балетът.

„Трябва да подчертая, че нашият балет не е просто сценично преповтаряне, не е „екранизация“ и не е преразказ на романа с езика на танца. Това е самостоятелно произведение, основано на музиката на Стефан Димитров, който не е нарекъл произведението си „Майстора и Маргарита“, а „Сънят на Пилат“. На мен, като създател на балета, бих искал да избегна примитивните сравнения между книгата и нашия спектакъл. Преди всичко той е базиран на музиката, която го превръща в танцова мистерия“, казва хореографът.