[ad id=“225664″]
Столетия преди нашата ера в долината на Нил са се подвизавали грабители на гробници. Преодолявайки невероятни препятствия, с ловкост, която би накарала да позеленеят от завист и най-опитните съвременни касоразбивачи, те прониквали в посмъртните покои на фараоните и отвличали златните и сребърните предмети и украшения. Ограбването продължава и в наши дни.
Джон Куни, управител на античния отдел на музея в Кливленд, един от най-големите музеи в САЩ, без стеснение признава: „Около 95 на сто от произведенията на античното изкуство, съхранявани в американските музеи, са попаднали по контрабанден път. Много от тях са били просто откраднати…Когато ми предложат каквато и да е вещ, за мен е важно тя да бъде зарегистрирана в митницата. А дали е била придобита чрез кражба и как е попаднала в САЩ – това съвсем не ме вълнува.“
[ad id=“263680″]
Откровените признания на този „учен“ не учудиха никого. Печатът се задоволи да отбележи, че Куни само е издал една обществена тайна.
Дитрих фон Ботмер, известен експерт при „Метрополитен мюзиъм“, предпазливо заяви, че думите на неговия колега му се сторили „странни“и „не добре обмислени“. Но един скандал около същия музей, в който се оказа замесен неговият директор Томас Хоувин, потвърди казаното от Куни.
През 1973 г. Хоувин обявил, че експозицията се е обогатила с уникален експонат – великолепна старогръцка ваза от V век пр.н.е., творба на Евфроний, един от най-големите художници-вазописци, и грънчаря Евкситей. Вазата, която имала типичната за онази епоха кратеровидна форма, бързо станала известна сред археолозите като „кратер със Сарпедон“.
[ad id=“236993″]
Хоувин трябвало да брои на продавача един милион долара. За да оправдае изразходваната внушителна сума, той понадул действителната ценност на „кратера със Сарпедон“.
Джеймс Мелоу, сътрудник на „Ню Йорк таймс“, се заел с нелеката задача да разкрие забуления с много тайни произход на вазата, как тя е пренесена в Съединените щати и името на лицето, от което е купена.
След дълги издирвания журналистът се добрал да доказателства, че Хоувин и фон Ботмер са закупили „кратера със Сарпедон“ от някой си Хехт, който се оказал известен международен контрабандист на произведения на изкуството. Той получил вазата от италиански иманяри (томбарони) и я измъкнал от Италия.
[ad id=“236999″]
Това не е единственият случай, когато на обществеността става известно, че въпросният музей се снабдява с крадени произведения на изкуството. През 1966 г. тогавашният турски министър на външните работи Халюл Байкюлен отправи официален протест против присвояването от „Метрополитен мюзиъм“ на цяла археологическа сбирка, изнесена контрабандно от неговата страна.
[ad id=“237001″]