Имат ли пол хората без брак? Как трансфобията на българския съд предизвика пет кризи

Имат ли пол хората без брак? Как трансфобията на българския съд предизвика пет кризи

Транс активистката Габриела Банкова прекрати гладната си стачка след 12 дни, но с това проблемите на транс хората в страната не приключват. Тези проблеми са свързани с пет сериозни кризи за България, предизвикани от Конституционния съд (КС) и Върховния касационен съд (ВКС).

Това е един от изводите в книгата „Юридическото признаване на пола в България. Настояще и перспективи“, издание на „Билитис“.

Авторите ѝ са Радослав Стоянов, Силвия Петкова, Галина Чеширова и Велина Тодорова. Те са юристи, а доц. Тодорова е и доктор по социология на правото. Тя е авторка на главата, в която се анализират решенията на КС и ВКС, довели до фактическа забрана на смяната на юридическия пол.

Т.нар. биологичен пол има различни измерения – хромозоми, хормони, външни и вътрешни полови органи, вторични полови белези и т.н. При някои хора те не съвпадат. Тези лица се наричат интерсекс.

Затова в книгата се уточнява, че транс лицата са онези, чиято идентичност не отговаря на гениталиите, с които са се родили.

Как КС и ВКС изменят смисъла на конституцията

Честотата на употреба на определени думи и изрази от гледна точка на употребяващия свидетелства за важността на това, което изразяват те. Велина Тодорова е преброила колко пъти се използват определени думи и изрази в мотивите Решението на КС от 2021 г., с което конституционните съдии заключиха, че полът има само биологичен смисъл.

Това е второто решение на КС след началото на кампанията срещу Истанбулската конвенция. В първото, от 2018 г., конституционните съдии (включително жените сред тях) заключиха, че Конвенцията противоречи на конституцията, а социалната роля на жената е да бъде майка.

„Семейство(то)“ се споменава цели 27 пъти в решението от 2021 г. „Традиционно“ или „традиционни“ – 14, „брак“ – 17, „религия“ – 7, „християнски“ (и производни на тази дума) – 6, „църква“ – 5, „бинарно понятие за брака“ – 7.

„Бинарно“ означава двоично – нещо, което се състои от две противоположни части. Например плюс и минус, ези и тура. „Бинарно понятие за брака“ значи, че бракът е само между мъж и жена, а не може да е между две лица от един и същи пол.

Ако нещо не се споменава от КС, това е думата „права“. Тя се среща само два пъти, но като част на заглавие, което се цитира.

Можем да използваме този метод, за да проверим колко често се използват тези понятие в Решението на ВКС, както и в самата Конституция на Република България.

ВКС употребява в решението си думата „семейство“ и производни на думата 7 пъти, за традиции в става дума 3 пъти, за брак – 15, за религия – 5, за християнство – веднъж. Думата „църква“ не се споменава. За бинарност става дума два пъти.

Думата „права“ се споменава 22 пъти – в документ, отменящ до този момент съществуващото право на транс хората да сменят юридическия си пол.

А как е в основния закон? В него за семейство и семеен живот става въпрос 3 пъти. Традиционното се споменава само веднъж. Думата „брак“ се среща 6 пъти, „религия“ – 7, за християнство и църква изобщо не става дума.

За това пък думата „права“ се споменава в конституцията цели 39 пъти.

Полът като функция на брака

От анализа на Велина Тодорова излиза, че КС и ВКС извеждат от конституцията не само човешките права, а и самата същност на човека. По-точно от превратния начин, по който интерпретират основния закон.

Авторката стига до извода, че според КС „конституционноправният статус на българските мъже и жени […] е сведен до статуса им на съпруг и съпруга […], т.е. полът е функция на брака“.

И задава логичния въпрос: „кое е първо – бракът или полът (човекът)?“

Защото, ако „лицето е в брак, то е или жена, или мъж, но ако не е сключило брак, става невъзможно да се определи полът му според конституцията“.

Ако това ви изглежда абсурдно, имате право. Но стъпвайки върху решението на КС, ВКС затвърждава този абсурд. В решението на Върховния съд вече не се говори за „бинарно понятие за брака“, а за „бинарното съществуване на човешкия вид“.

И двете съдилища обличат мотивите си, довели до ограничаването на правата на транс хората, в множество религиозни аргументи. А според конституцията религиозните институции са отделени от държавата.

Кои са кризите, които КС и ВКС произведоха

Анализът на Велина Тодорова разглежда последиците от решенията на КС и ВКС, които водят не само до ограничаването на правата на транс хората в България, както и на ЛГБТИ (лесбийки, гей мъже, бисексуални, транс, интерсекс) хората като цяло. Те предизвикват пет кризи, които засягат цялото общество.

  • Първата криза е в правовата държава и във върховенството на правото. Според авторката решенията „са индикатор за очертаващия се откровен национален нихилизъм към международното право в областта на правата на човека“. Те представляват връщане назад и отдалечаване от демократичните съюзи, от които България е част – ООН, ЕС и Съвета на Европа. В резултат на тези решения Европейската конвенция за правата на човека става практически неприложима в България.
  • Втората криза е в юриспруденцията, тоест в правораздаването. КС, а след него и ВКС, де факто забраняват на съдилищата да правораздават по своя преценка и в съответствие с практиката на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) по дела за промяна на юридическия пол на транс хора.
  • Третата криза е политическа. Решенията на КС и ВКС „допринесоха България да се позиционира в групата на държавите, които не споделят ценностите на Съвета на Европа и на ЕС“ и на повечето държави в ООН. Те са потенциал за отклонение от демократичното ѝ развитие.
  • Четвъртата криза е социална. Решенията на висшите съдилища водят първоначално до отхвърляне, а след това до осакатяване на промените в Закона за защита от домашното насилие, а това излага цели групи на риск от насилие. Думата „джендър“ се заличава от университетски програми и изследвания, а джендър стереотипите, като например, че жената трябва да бъде най-вече майка, се официализират.
  • Петата криза е, че КС вече няма легитимност като съд по правата на човека. Това означава, че българските граждани и всички хора, които живеят в България, не могат да очакват, че техните права ще бъдат защитени от Конституцията. Защото за КС, който е овластен да тълкува Конституцията, човешките права не са важни.

Гладуващата пред Съдебната палата Габриела Банкова твърдеше, че протестът ѝ е не само заради нейния случай, нито дори за правата на ЛГБТИ хората в България, а за съдебна реформа. Тя има право. Защото правосъдието в демократичните страни не игнорира човешките права.

* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

www.svobodnaevropa.bg, · Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036