„Колективно убийство“. Защо му е на един театър да губи режисьор, но да опази реномето на партия

„Колективно убийство“. Защо му е на един театър да губи режисьор, но да опази реномето на партия

Двама души са в конфликт, който уж приключва 1 на 1 – и двамата са изгонени. Всъщност резултатът не е „равен“. Единият е уволнен, макар и да е лицето на институцията, а другият си тръгва „по собствено желание“, макар и да е бил чужд на средата, и да се е намирал в основата на конфликта.

Така изглежда ситуацията в Народния театър, след като във вторник стана ясно, че главният режисьор Александър Морфов е уволнен, а пиарката Велислава Кръстева си е тръгнала.

„Това е политическо уволнение на Морфов“, казаха хора, които се събраха на демонстрация в негова подкрепа.

Преди месеци режисьорът протестира срещу Кръстева, която е дългогодишен пиар на ДПС. Директорът на театъра Васил Василев остави конфликта да тлее. Главният драматург Захари Карабашлиев напусна. Сега е уволнен главният режисьор Александър Морфов.

Това е „колективно убийство на един извънреден творец“, казва за отношението към Морфов режисьорката Лилия Абаджиева. Тя има предвид и малобройните прояви в защита на нейния колега.

Как беше преди ДПС

Морфов винаги е бил много важна част от националната ни култура, както и част от Народния театър

„Морфов винаги е бил много важна част от националната ни култура, както и част от Народния театър… Колкото повече представления правят тези големи имена в българския театър, толкова по-добре за българската публика.“

Това са думи на самия Васил Василев, казани пред медиите в края на юни 2022 г. Поводът е голямата тогава новина, с която започна мандатът му, че Александър Морфов се завръща като главен режисьор на Народния театър „Иван Вазов“.

Завръщането на Морфов в театралната институция през миналото лято не е случайно. То е важна част от програмата за управление, с която бъдещият тогава директор кандидатства за поста.

Първата постановка на режисьора след дълго отсъствие на българска сцена – „Антигона“, се играе в Драматичния театър в Плевен. Преди да спечели конкурса за Народния, именно Василев е негов директор.

След по-малко от девет месеца обаче нещата изглеждат различно. Морфов е уволнен дисциплинарно от Василев с мотива, че „не съумява да намери диалог със своите колеги и да се ангажира трайно с ръководните процеси в институцията, съгласно предоставената му позиция“.

В добавка се казва, че режисьорът непрекъснато „провокира конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство.“

На този етап Диана Добрева и Явор Гърдев – също назначени в институцията от Василев, остават щатни режисьори на Народния театър „Иван Вазов“, макар че самият Гърдев през ноември беше обявил готовност да напусне. Свободна Европа го потърси за коментар, но режисьорът не отговори на обаждането.

Политическият елемент

За разлика от многословните мотиви за уволнението на Морфов, в позицията на Народния театър за Велислава Кръстева се казва само, че е освободила заеманата длъжност на ръководител отдел „Връзки с обществеността“.

Случайно или не, това се случва точно в навечерието на предстоящата предизборна кампания. Съвсем скоро – през месец януари, Кръстева взе участие в партийно събитие на ДПС във Велико Търново. Появата ѝ с почетния председател на партията Ахмед Доган на предишните избори беше повод за протеста на Морфов срещу назначението ѝ, откъдето тръгна всичко.

През цялото време на скандала между Морфов и Кръстева, директорът на театъра говори малко и с неохота за прякото обвинение на режисьора към пиарката – това, че тя съвместява длъжността си в културната институция с дългогодишните си обвързаности с ДПС.

Вместо това Василев обвини в разпалването на скандала бившия вече министър на културата Велислав Минеков в опити за политическо кадруване в театъра. Самият Минеков впоследствие беше сменен на министерския пост. Той единствен от целия предишен служебен кабинет не остана в настоящия състав на Министерския съвет. Наследникът му Найден Тодоров реагира на уволнението и ситуацията в театъра пред bTV с думите, че не е бил уведомен предварително за решенията на Василев и допълни, че се надява Народният театър да „преодолее това“.

Македонска актриса? Не, не става

В историята се промъква и още една нишка с политически оттенък. В средата на февруари Свободна Европа научи за проблем с постановката „Животът е прекрасен“ на Морфов на сцената на Народния театър.

Една от актрисите в спектакъла има здравен проблем и режисьорът поисква от директора да я замени с актрисата Биляна Пройковска от Северна Македония. По думите на Морфов обаче Василев отказва категорично „каквато и да била връзка със Северна Македония„.

В деня на уволнението на Морфов Фрог нюз публикува запис от телефонен разговор, за който се твърди, че е между Василев и Морфов. В него се разисква именно случаят с Биляна Пройковска, а двата гласа си разменят взаимни обвинения.

Провалената развръзка

На пръв поглед „соломоновското“ решение на Васил Василев – да отстрани от екипа и двете страни в първоначалния конфликт в Народния – Кръстева и Морфов – може би е трябвало да изглежда като развръзка на скандала. Всъщност обаче се оказва поредното заплитане на случая.

Вместо да тушира напрежението от твърде дълго проточилия се сблъсък в Народния театър, то предизвика нова вълна от гласове в подкрепа на режисьора и множество позиции на публични личности и дори политически сили срещу уволнението му.

В момента сме свидетели на битка между администрацията и творчеството

„Този акт на отстраняване на Александър Морфов е една висша несправедливост. В момента сме свидетели на битка между администрацията и творчеството, която е резултат от много години натрупвания на процеси на разпад, на деградация на театралната структура в България“, каза Лилия Абаджиева.

Спонтанен протест с искане на оставката на Василев и връщане на Морфов се проведе още във вторник вечерта пред Народния театър. Такъв имаше и в сряда. Демонстрация в защита на режисьора има и в четвъртък в 14 ч. пред Министерството на културата.

Прави впечатление, че точно за същия час ръководството на Народния театър обяви своя пресконференция „във връзка с актуални теми“.

Политизирано изкуство

„Ако в момента попитате случайни минувачи какво мислят за Народния театър, те най-вероятно ще кажат, че го свързват с думите „скандал“ и „скъпо“, пише в свой коментар във Фейсбук рекламният специалист Мартин Димитров. И няма да кажат „театър“, „изкуство“, „възвишеност“ или „култура“.

Според него именно присъствието на Велислава Кръстева в културната институция е спомогнало за това хората да имат една крайно битова представа за най-големия театър в България.

По думите на рекламиста престоят на Кръстева като пиар на Народния театър, макар и кратък, е бил „паметен“. И изрежда част от „паметните“ неща, които се случват, докато тя е част от администрацията му.

Такива са напускането на Захари Карабашлиев, разделението в актьорския състав и подписките в защита и против директора, изместването на фокуса от гостуването на Джон Малкович от достойнствата на театралната постановка „В самотатата на памуковите полета“ към цените на билетите за нея. Както и жълтият оттенък, внесен от историята с изтеклия запис, в който Морфов коментира политическите пристрастия на актьора Евгени Будинов. Последният беше част от състава на постановката на Морфов „Хъшове“, но според записа режисьорът го сменя заради това, че Будинов е депутат от ГЕРБ.

Все неща, които нямат нищо общо с основната цел на Народния театър – да бъде водеща сцена за творчество и институция за култура.

Оценката на режисьорката Лилия Абаджиева е още по-мрачна. Тя казва, че случаят в Народния театър „ужасно много се политизира“. По думите ѝ политиката въобще няма място в изкуството.

„Това че българската интелигенция – артистите, интелектуалците, бяха или отстранени, или по собствено желание не са част от решаването на големите проблеми, които стоят пред нас като общество, е пагубно за бъдещето на България“, каза Лилия Абаджиева за Свободна Европа.

Според нея подобни процеси, като този в Народния театър, говорят за морален разпад на много нива, за тотална деструкция на мотивацията на личността да се реализира в която и да е област. И смята, че трябва да бъде приет закон за театъра, който да структурира ясно длъжностите и отговорностите в държавните театри, за да не се допускат повече „подобни аномалии“.

А дотогава уволнения като това на Александър Морфов няма как да спрат да бъдат тълкувани от обществото като политически.

www.svobodnaevropa.bg, · Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036