Стачката в Холивуд: Наистина ли вече няма да има червени килими?

Вестник „Ню Йорк таймс“ публикува статия „Наистина ли вече няма да има червени килими?“. В нея главната модна редакторка Ванеса Фридман, заедно с различни анализатори и експерти, обсъждат как стачката на холивудските актьори и сценаристи ще се отрази на филмовия бизнес, модната индустрия и милионите фенове на знаменитостите и потребителите на мода по света.

Фридман започва статията, че някога е изглеждало невъзможно да си представим, че светът вече няма да има червени килими и снимки на филмови звезди „в зашеметяващи рокли“ за филмови премиери. „Възможно ли е премиерите на „Опенхаймер“ и „Барби“ да бъдат последният дъх на един съюз между филма и модата, който ще спре да съществува в обозримо бъдеще?“, пита тя.

На 14 юли екипът на филма „Опенхаймер“ напусна премиерата на филма поради стачката на актьорите, която официално започна в Холивуд. Последният филм досега, чиито премиери и специални прожекции се състояха преди стачката, беше „Барби“.

В момента на всички холивудски актьори, „от неизвестните до най-известните“, са забранени от профсъюза си да участват в каквито и да е рекламни дейности, се отбелязва в статията. Това означава, че няма повече корици на списания, рекламиращи нови филми, премиери и филмови фестивали „с всички възможности за показ на тоалети и позиране за снимки, които вървят с това“, включително публично представяне на известни модни марки.

Модната индустрия и „взаимно изгодната екосистема на модата и киното“ биха понесли „огромно щети“ от подобни промени, пише авторката, добавяйки, че голяма част от широката публика „възприема модата през призмата на знаменитостите“. Както знаете, актьорите подписват многомилионни договори с модни къщи, стават посланици на брандовете, демонстрират дрехи на определена марка на червения килим. Стотици стилисти и гримьори, заети в индустрията, им помагат да избират неща и да създават изображения.

Алисън Бриндж, маркетинг директорка на Launchmetrics, цитира конкретни данни като пример за успеха на това взаимодействие. Тя заяви, че появата на Марго Роби в рокля на Schiaparelli на премиерата на филма в Лос Анджелис „донесе над 2,1 милиона долара приходи на марката, ако се отчете броя медийни информации и коментари само за 24 часа, а това е над половината от общата сума, събрана от шоуто на Schiaparelli, през есента на 2023 г.“

Ванеса Фридман категорично напомня в статията, че актьорите, сценаристите и филмовите студия „не са единствените играчи в целия този процес“, който сега е разбит. „В този момент агентите и талантите изглежда са затаили дъх и въртят глави, за да видят какво правят всички останали. Самите марки мълчат. Louis Vuitton, чиито посланици са Дженифър Конъли, Мишел Уилямс и Ана де Армас, отказаха коментар. Versace, който работи с Ан Хатауей, също мъчи. Prada, Gucci, Dior не отговориха на искания за коментар“, пише тя.

„Първата голяма жертва“ на стачката, отбелязва статията, ще бъде филмовият фестивал във Венеция, който ще се проведе от 30 август до 9 септември. Той трябваше да отбележи началото на сезона на наградите, съпътстван от стотици модни изяви на звезди на червения килим. Например посланичката на Louis Vuitton Зендая, която участва в „Притендентите“ на Лука Гуаданино, посланикът на Gucci Джесика Частейн („Споменът на Майкъл Франко“), Ема Стоун („Горкото бебе от Йоргос Лантимос“) и представляващата Шанел Пенелопе Круз („Ферарито на Майкъл Ман“) планираха да се появят във Венеция тази година. Всички те най-вероятно няма да се появят на червения килим на филмовия фестивал във Венеция и може би изобщо няма да се появят на фестивала.

В трудните условия на стачката обаче има и други възможности за по-нататъшно ползотворно сътрудничество между филмови звезди и модни марки, отбелязва се в статията. Например Седмицата на модата в Ню Йорк трябва да се проведе в началото на септември и „това е една от възможностите за изяви на шоута и партита“, припомня авторът. Има и други вратички. Например, самите марки все повече правят късометражни филми с известни актьори, „напълно независими“ ленти от филмовата индустрия са разрешени съгласно стачните правила. Освен това знаменитостите могат да се появяват на различни спортни събития и да демонстрират тоалети там. Брад Пит, Даниел Крейг и Рейчъл Вайс, Том Хидълстън и много други холивудски звезди наскоро попаднаха в светлината на прожекторите, като посетиха финала на Уимбълдън.

„По време на първата стачка, когато стачкуваха само сценаристите, нашите екипи бяха по-заети от всякога, защото много актьори трябваше да участват в повече рекламни изяви, които компенсираха престоя в основната им професия“, каза Брук Уол, основател на агенцията за стилисти The Wall Group. Имайте предвид, че когато сценаристите стачкуваха, снимките на много проекти трябваше да бъдат отложени, така че актьорите имаха време за други дейности.

Всичко обаче се оказва не толкова просто, ако „погледнем на проблема от гледна точка на морала“, пише авторът. „Дори ако членовете на SAG-AFTRA (актьорската гилдия в САЩ) имат законно право да продължат работата си извън филмовата индустрия, това няма ли да изглежда неуместно? Няма ли да изглежда като празник по време на чума?“, пита журналистката.

В подкрепа на думите си Фридман припомня историята, в която президентът на SAG-AFTRA и лицето на стачката Фран Дрешър наскоро беше публично критикуван за присъствието на модно шоу на Dolce & Gabbana в Пулия малко преди обявяването на стачката. В допълнение, най-големите сделки, които не са свързани с киноиндустрията, се сключват по правило от „онзи слой на Холивуд, който всъщност не се нуждае от работа при спирането на целия процес „, пише тя. От друга страна, има „цял слой от таланти“ в индустрията, който е „сериозно засегнат от затварянето на червения килим“: стилисти, фризьори и гримьори, на които обикновено плащат студията, а не самите филмови звезди.

Ванеса Фридман стига до извода, че продължаването на стачката може да доведе до развръзка, при която „изчезването на филмовите звезди от червения килим“ ще накара „модата и Холивуд да се разделят или поне значително да променят начина, по който си сътрудничат“. Авторката смята, че макар стачката да не продължи вечно, сегашната ситуация ясно ще покаже на модните марки, че всъщност нямат нужда от кино знаменитостите. А това от своя страна ще „открие нова ера“, в която посланици на известни марки ще бъдат хора от други сфери, „нямащи нищо общо с надпреварата за „Оскарите“.

Припомняме, че холивудските сценаристи, а след това и актьори, започнаха да стачкуват заради ниски заплати и липса на творческа свобода. А също и заради съперничеството с изкуствения интелект, към което филмовите компании започнаха да ги принуждават: AI на екраните вече показва починалите актьори в нови роли, като отнема хляба от все още живите артисти. Повечето от стачкуващите обаче не са доволни и от факта, че стрийминг услугите печелят стотици милиони долари, докато много актьори понякога живеят в бедност: една от причините за ниските заплати е липсата на приходи за повторно излъчване на съдържание. Например платформи като Netflix не предават повторно епизоди, защото цялото им съдържание е постоянно достъпно по света по всяко време.

Освен това, за да отговаря на условията за здравна застраховка на Гилдията на киноактьори, артистът трябва да печели 26 470 долара годишно от участието си във филми или остатъчен доход. Между 75% и 90% от членовете не успяват да достигнат този праг, отбелязва „Гардиън“. Шарън Стоун, например, загуби профсъюзната си застраховка, след като спечели $13 по-малко от минималната сума. Освен това актьорите ще загубят застраховката си, ако не подкрепят започналата през юли стачка. Въпреки това много от звездите от първа величина можеха да се присъединят към стачката от солидарност и по етични причини.

https://www.dnes.bg/