Преди холивудските сценаристи да напуснат работа в началото на май, реквизиторската къща „История под наем“ на Пам Елиа изпълнява средно по 53 заявки на седмица за всичко – от подходящи за епохата фотоапарати и багаж до къмпинг оборудване.
Тази година средните седмични поръчки са 26, тъй като стачката на Гилдията на американските сценаристи (WGA) спря много филмови и телевизионни продукции, казва Елиа. Тя изчислява, че приходите на компанията, която ръководи заедно със съпруга си, са спаднали с 60% и не достигат 100 000 долара за покриване на месечните разходи.
„Въпреки че се провежда стачка, тя не спира наема на служителите ми. Със сигурност не спира и моя наем. Не спира и комуналните ни услуги“, казва Елиа и добавя: „След пандемията нещата са много по-скъпи“.
Малките предприятия в Лос Анджелис и извън него са засегнати от стачката. Поръчките на цветари, ресторантьори, доставчици на костюми и други намаляват, тъй като много от тях все още се възстановяват от смущенията, причинени от COVID-19.
Не е ясно колко дълго ще продължи спирането на работата. Не са насрочени нови преговори между големите холивудски студия и сценаристите, които искат по-високо заплащане и гаранции за използването на изкуствен интелект.
Въздействието на стачката ще се увеличи, ако профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA също стачкува, когато договорът му изтече в петък.
Приблизителен показател за текущата такса е броят на издадените разрешителни за снимане на филми и телевизионни предавания в Лос Анджелис. Този брой е намалял със 72% в сравнение с предишната година, според организацията FilmLA, която издава разрешителни.
Обикновено за есенния телевизионен сезон се подготвят десетки телевизионни проекти. Към 25 юни има само две разрешения за снимане в града.
Икономистите твърдят, че е твърде рано да се оценят пълните икономически последици.
Според Кевин Клоудън, главен глобален стратег на Института Милкен, 100-дневната стачка на WGA през 2007-2008 г. е довела до загубата на 37 700 работни места в Калифорния и е струвала на щата 2,1 млрд. долара загуба на продукция. Последствията се проявиха след месеци, когато ресторанти, логистични компании и служби за почистване съкратиха персонал. Това спиране на работата вкара щата в Голямата рецесия от 2007 г. до 2009 г., а Калифорния се възстановяваше по-дълго от останалата част на САЩ, казва Клоудън.
„Беше необходима една година, за да се възстановят графиците, да се възстановят работниците“, отбеляза той.
Този път бизнесите може да са по-уязвими.
„Има хора, които едва са се възстановили от COVID“, каза Рос Гарнър, управляващ директор в NFP’s Entertainment Group, застрахователен брокер на къщи за отдаване под наем и продуцентски и аудио-визуални компании. „Те реално не разполагат с резервите, които имаха преди четири години, преди COVID, за да им помогнат да преживеят този потенциално продължителен период.“
Повечето от клиентите на NFP в областта на развлекателната индустрия са съкратили поне 35% от персонала си. Един от тях, който отдава под наем озвучителни сиситеми, съкращава наполовина работната си сила, като освобождава попечители, сценични мениджъри и други.
Компанията Sassy Craft Services, която осигурява храна и напитки за снимачните площадки, е поръчвала около 8 поръчки на месец за продукции на компании, сред които Netflix и HBO, казва собственикът Дани Сап. Те са намалели до около 3, казва Сап. Тя помага да се запълни недостигът с по-малки поръчки, като например осигуряване на кафе за откриване на магазин. Сега Сап обмисля да разнообрази източниците си на доходи, като стане инструктор по пилатес.
„Това е нещо, което винаги съм искала да правя и сега имам време за това, което е много различно, защото обикновено съм много заета“, каза тя.
Налице е известна помощ. Калифорнийската програма за споделяне на работата има за цел да помогне на компаниите да избегнат съкращения. Работодателят може да намали работното време на даден работник до четири дни в седмицата например и да поиска от държавата да покрие временно петия ден.
Нестопанските организации също помагат. Фондът за филмово и телевизионно изкуство, който подпомага работниците в развлекателната индустрия, заяви, че от май до третата седмица на юни е получил близо 1000 молби за помощ във връзка със стачката. Това е три пъти повече от обичайния брой.
Стачката се разпространява в щати като Ню Мексико, които са популярни места за снимане на филми.
Магазинът за винтидж уестърн облекло Kowboyz е туристическа дестинация в Санта Фе и е споменат в списание Vogue за своите „готови за родео“ облекла. Собствениците Кристина и Джон Айверсън казват, че филмите и телевизионните предавания съставляват 10-15% от приходите му. Той осигурява гардероба за сериала „Outer Range“ и минисериала „Waco“, където дизайнерът на костюми е закупил 150 чифта каубойски ботуши, за да облече агентите на ФБР в сериала. Актьорите и екипът често пазаруват в магазина, когато не са на снимачната площадка, което осигурява още приходи.
„Ние сме в списъка с ресурси на филмовата индустрия“, казва Кристина Иверсън. „Ние сме в техния радар.“
Тъй като по време на стачката продукциите в Санта Фе пресъхват, собствениците свиват разходите си. Джон Айверсън казва, че магазинът не е успял да попълни изцяло запасите си след прекъсването заради пандемията. Айверсън казва, че изборът на каубойски ботуши на Kowboyz е намалял до около 1500 чифта, или около половината от обичайната наличност.
„Беше ни много трудно да възстановим това, което имахме преди“, казва Кристина Айверсън, отбелязвайки трудността да се възстанови веригата за доставки от събирачи, които изтърсват бълхите за употребявани и винтидж артикули. „Сега има стачка на сценаристите и ние губим филмите, които са били толкова добри за нас.“