С „Рейнско злато“ на Софийска опера и балет ще бъде закрит ФОБИ

Фестивалът на оперното и балетно изкуство в Стара Загора ще бъде закрит на 4 декември с постановката „Рейнско злато“ на Софийската опера и балет.

„Вагнер е само за избрани. Не всеки може да слуша Вагнер.“ Такива думи все още се чуват в България въпреки традициите, които тази музика има у нас. През 2010 година с премиерата на операта „Рейнско злато“ се поставя начало на тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, която завършва през 2013 г. Същата година се отбелязват и 200 години от рождението на Рихард Вагнер. Останалите три заглавия от цикъла „Пръстенът на нибелунга“: „Валкюра“, „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“, са последвани от „Тристан и Изолда“ и „Парсифал“. Тези новаторски постановки на акад. Пламен Карталов придадоха нов блясък на София на световната оперна карта, привлякоха стотици вагнерианци отблизо и далеч, дадоха поле за задълбочен анализ и високи оценки на критици и специалисти.

„Рейнско злато“ създава фона на събитията, които движат основните драми в цялата творба. „Рейнско злато“ разказва за кражбата на рейнското злато от Алберих, след като се отказва от любовта, изработването на всемогъщия пръстен от злато и поробването на нибелунгите, конфискуването на златото и пръстена от Вотан, за да плати дълга си към великаните, които са построили неговата крепост „Валхала“, проклятието на Алберих върху пръстена и неговите притежатели, предупреждението на Ерда към Вотан да изостави пръстена, ранното проявление на силата на проклятието, след като Вотан предава пръстена на великаните и неспокойното влизане на боговете във „Валхала“ под сянката на предстоящата гибел.

Вагнер разработва схемата на „Пръстенът“ в обратен хронологичен ред, либретото на „Рейнско злато“ е последното от четирите написани либрета. Композиторът завършва своя план за творбата през март 1852 г. и на 15 септември започва да пише пълното либрето, което е готово на 3 ноември. През февруари 1853 г. в хотел „Baur au Lac“ в Цюрих Вагнер прочита целия текст на „Пръстена на нибелунга“ пред специално поканена публика, след което всичките четири части са публикувани в частно издание, ограничено до 50 копия. Текстът не е публикуван в търговската мрежа до 1863 г.

„Рейнско злато“ е своеобразно въведение към историята на злокобния пръстен, роден от отричането на любовта. Както е известно, Вагнер създава този монументален опус с цел той да бъде показван в рамките на няколкодневен фестивал и дори постига своята мечта – специално построен театър в Байройт, позволяващ пълно потапяне на публиката в магията на действието.

Операта „Рейнско злато“ е уникален синтез на музикалните търсения и тематични доминанти на зрялото творчество на Вагнер. Тук се преплитат с особена емоционалност фантазия, философия и митология, жажда за власт и порив за свобода, тържество и падение.

Онова, което обединява участниците в тази драматична сага – рейнските дъщери и нибелунгите, боговете и великаните – е златото. Веднъж похитено, то започва да играе съдбовна роля в живота на всеки от героите – своеобразна карма, която всеки предизвиква и посреща посвоему.

Едно вихрено и искрящо зрелище, на което публиката е поканена да се наслади и което остава и днес все така неизчерпаемо, омайващо и предизвикателно със своите дълбочини, изкушения и подмоли.

В спектакъла на 4 декември на сцената на Държавна опера – Стара Загора, ще участват и ученици от НУМСИ „Христина Морфова“.

(СН)

Публикувано с изричното съгласие на https://starozagorskinovini.com/ .