Червена линия: Хомо еротичен Исус раздели обществото в Испания

Червена линия: Хомо еротичен Исус раздели обществото в Испания

Изумителният реализъм на испанските католически религиозни образи кара хората да предизвикват дебати още от самото начало по време на Контрареформацията. Но дали току-що не бе премината червена линия?

Официалният плакат за прочутите тазгодишни тържества по време на Страстната седмица в Севиля предизвика сериозни вълнения. Страната е разделена дали образът на възкръсналия Христос е фигура на красота или безвкусен излишък от чувственост и хомоеротика.

Испанците се гордеят с липсата на предпазливост, но челюстите им паднаха, когато съветът на братствата в Севиля, чиито шествия са опората на фестивала, разкри плаката през уикенда. В рамките на часове хиляди подписаха петиция с искане за незабавното му премахване. Според голяма част от хората той не представлява „въобще вярата, християнските ценности, традицията и религиозния плам на този град“.

Но ЛГБТ лидери като Маноло Росадо похвалиха плаката като „чудесен и новаторски“. Телевизионните новинарски бюлетини съдържат интервюта с членове на обществеността, които го смятат или за „неподходящо“, или за „красиво“. Медийните коментатори се изредиха да го хвалят или осъждат.

Дебатът подтикна Салустиано Гарсия, художникът, който го е създал, да защити работата си и да обясни защо е използвал сина си и паметта на покойния си брат като модел за Христос.

„Тези, които виждат нещо мръсно в картината, само проектират собствената си вътрешна мръсотия върху изображението“, каза той, цитиран от The Times. „Исках да се съсредоточа върху най-ярката част от Великден, Възкресението. А след това исках да бъда верен на моя стил, който е да работя с хора, с живи същества и да не копирам образи.“

Отбелязвайки, че изображенията на Христос с гол торс и гънки на драперия, прикриваща интимните му части, са основен елемент на католическото изкуство, той добавя, че спорът произтича от „липса на култура, непознаване на нищо, от хора, които никога не са били в музей или църква“.

„Не съм измислил нито един елемент, който се появява в картината“, категоричен е той.

Хосе Луис Санс, консервативният кмет на Севиля, даде подкрепата си на Гарсия, като каза: „Плакатът като миналогодишния ли е? Не. Това е различно, смело и рисковано.“

Instituto de Politica Social (IPSE), дясна католическа гражданска група, нарече плаката „истинска аберация“, изобразяващ „сексуализиран и изтощен Христос“ и заплаши със съдебни действия, ако не бъде оттеглен.

Но Чапу Апаолаза, колумнист за консервативния вестник ABC, пише:

„Страстната седмица представлява точно израз на Христос, далеч от кодовете на мъжката сила. Христос, когото обичаме, пред когото се прекланяме и който е нашият пример, не изглежда като играч на ръгби.“

https://www.dnes.bg/