[ad id=“225664″]
Човечеството се е научило да цени паметниците на културата и изкуството, след като значителна част от тях е било унищожено. Старинните вази и амфори, накитите и монетите, епиграфските паметници и амулетите, саркофазите и военните доспехи са станали предмет на спекулативна търговия.
Днес наред с археолозите-учени по всички страни на света, средища на древни цивилизации, се подвизават лъжеучени, спекуланти и авантюристи. Пипалата на международните контрабандисти, които снабдяват частните колекционери, а в редица случаи и музеи с произведения на древното изкуство, се протягат към страните от Близкия Изток, Азия, Африка и Латинска Америка.
[ad id=“263680″]
Десетилетия наред Турция беше „Обетована земя“ за контрабандистите на археологически ценности, останали на нейна територия от древни култури – хетска, асирийска, фригийска, елинска, римска, византийска… Султаните с лека ръка разпродавали или подарявали на свои приятели, кредитори и доставчици на оръжие не само отделни статуи и епиграфски паметници, но и цели храмове, обелиски и дори добре запазени сгради. Повечето от тези съкровища са намерили място в известни музеи, но и много са изчезнали в частните сбирки на богати колекционери.
През 1972 г. властите узнали от съобщения в печата, че 219 златни и сребърни съдове и други предмети от съкровището на легендарния цар Крез, намерени при разкопки край Измир, са станали притежание на „Метрополитен мюзиъм“. Разследванията установиха, че съкровището е било изнесено през една от американските бази.
[ad id=“218001″]
През 1973 г. турската полиция откри в криптата на една католическа църква в Йезикьой край Истанбул мраморна статуя на Дионис от ІІ в.пр.н.е., която трима свещеници се готвели да пренесат в чужбина. В дома на западногермански гражданин Хан фон Аулок, живеещ в Истанбул, бе намерена мраморна глава на Дионис и хетски каменен надпис от ІІІ хилядолетие пр.н.е.
Най-големи щети на археологическите паметници са нанесени в Перу, където цели езически гробници и храмове са буквално опустошени. Изключително ценни барелефи с надписи и пиктографско писмо са отрязани от каменните им основи, като при тази манипулация е заличена връзката между отделните части. По този начин те завинаги са загубени за науката.
[ad id=“236993″]