Венелин Шурелов и „Един човек“ на площадка „Мавзолей“

Венелин Шурелов пред „Един човек“ в началото на проекта

„Един човек“ открива себе си“, казва художникът Венелин Шурелов с приветлив тон по време на телефонно интервю за Свободна Европа. Това се случва в деня, в който неговият „Един човек“ ще бъде открит на мястото на бившия Мавзолей в центъра на София.

„Един човек“ е високотехнологична интерактивна инсталация. Той е висок 13 метра. Изграден е от модулна стоманена конструкция, а от двете му страни са разположени 40 LED екрана, през които се излъчва променящо се съдържание на два режима. Първият режим показва кратък запис от две камери, разположени двустранно на фигурата. Вторият е генериран от анализ на данни.

„Това е една много любопитна негова функционалност, която е в зоната на машинното самообучение, което пък е част от технологиите за изкуствен интелект. Той колекционира новини от 6 сайта, взима заглавията и ги интерпретира синтактично, така че да звучат в 1 л ед.ч.“, обяснява Шурелов.

„Един човек“ се обновява постоянно. Той е в зоната на процес-ориентираното изкуство. Какво означава това на прост език? „Това означава, че не е важен предметът, обектът, продуктът, завършената материална форма на едно художествено произведение, важна е динамиката, способността му да се адаптира, това да представлява една жива система, един жив организъм“, обяснява Венелин Шурелов.

Този жив организъм обитава място в центъра на София, което си има собствен контекст. Това на бившия Мавзолей. Авторът признава, че това също го е провокирало. „В съвременното изкуство мястото е от огромно значение“, казва Шурелов и допълва, че то е непреодолим фактор. „По някакъв начин изпитвам и ревност към това, защото понякога контекстът си присвоява смисли, които отдалечават самата интерпретация от фокуса, от характера на самото произведение, но това е неминуемо за едно такова знаково градско пространство“.

Началото на проекта идва с обявата за конкурс по програма „Навън“ на Столична община за временни художествени произведения в градска среда. Това е импулсът, който мотивира Шурелов да се включи в надпреварата, където проектът му е предпочетен пред 17 други.

„Един човек“ има дълъг ембрионален период, тъй като цялата организация около него е отнела много време и усилия, „които се проточиха твърде дълго във времето“. Но в случая това не е минус. Шурелов казва, че това не е изменило същността и характера на „Един човек“, а е позволило на автора му да изведе по-точно това, което е имал като първоначален замисъл. „Имах възможността да чуя множество оценки, присъди, коментари, мнения“, казва още той и допълва, че „в този смисъл действително имаше значение този период и имаше натрупвания, които са следствие от общото обговаряне и позиция, които различни хора споделяха“.

За 13-метровия човек се вдъхновява от корицата на трактата на Томас Хобс „Левиатан“. На нея е изобразен човек, който олицетворява държавата и структурата на обществото, а тялото му е изградено от множество малки фигури.

Целта на Шурелов не е да ограничава интерпретациите. Казва, че разрояването им е неизбежно. „Аз също участвам в играта на разрояване на интерпретациите. Като автор аз също се отделям от контрола върху произведението и аз като всеки един започвам да го оценявам или анализирам, или преосмислям заедно с всеки друг“, допълва той. Затова и акцентът е поставен върху процеса и неговата живост. „Неговото поведение, неговият смисъл, неговият концептуален, естетически и смислов заряд зависят от нашата оценка, от нашата съпричастност, нашето взаимодействие с него“, казва още той.

Това е и една от причините, поради които още преди да е готов „Един човек“, Шурелов отправя призив към всички, които искат да се включат в изграждането на тази система, да изпратят свои 30-секундни видеа. Те могат да станат част от „Един човек“, след като преминат през модериране. Това е единственият процес, който не е част от неумолимия компютърен алгоритъм.

Доц. Венелин Шурелов е завършил „Сценография“ в Националната художествена академия, съосновател и преподавател в магистърска програма „Дигитални изкуства“, съосновател е и на DA Fest – Международен фестивал за Дигитално изкуство, ДА ЛАБ, „SubHuman theatre“ и арт група „Via Pontica“. Има редица отличия за работата си по проекти в областта на театъра и съвременното изкуство. Той е идеологът на „Един човек“, но в издигането на организма са участвали около 150 души. Той ще остане на площадка „Мавзолей“ до 31 декември 2021 г.

Нели ДЕЛЧЕВА Източник: www.svobodnaevropa.bg Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.