Да се плащат авторски права за музикални творби качени на празни носители като флашки, мемори карти и дискове настояват от „Музикаутор“. Тази тема ще бъде обсъдена и на конференцията на Европейския комитет на Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC), която се провежда в София на 6 и 7 април.
Да се плаща за музика на флашки и дискове, но само за тези, които правят печалба от този вид разпространение, е идеята на „Музикаутор“.
В София над 100 представители на дружества за авторско право от цял свят приеха резолюция, която да гарантира справедлива компенсация за авторите на защитени от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) произведения, които се копират от физически лица на информационни носители за частно ползване.
В момента механизъм за компенсационни плащания съществува единствено формално и правната рамка е практически неприложима.
В резултат България е единствената страна-член на Европейския съюз, в която тази система никога не е работила. По този начин и правоносителите, а и самата държава, която би имала приходи в бюджета си от подобна дейност, са ощетени.
Механизмът, който е възприет в страните-членове още през втората половина на 20 век, е крайният потребител да има свободата за ползва за свои нужди защитено съдържание, но без това да ощетява авторския труд. Този ефект се постига чрез заплащане на компенсационни възнаграждения от страна на „междинен играч” във веригата отношения „носители на права – краен потребител“. Това са основно производителите и вносителите на носители и записващи устройства, с които такова копиране може да се осъществява. Тези компенсационни плащания следва да са в ниски размери, определени от ЗАПСП, формирани като процент от цената на едро или цената на вноса. Така цените на носителите за крайния потребител де факто няма да бъдат увеличени.
Наред с обективните ползи за правоносителите, този механизъм легитимира копирането за лични нужди от крайните потребители и дискредитира всякакви възможни спекулации от типа „свалянето се наказвало”. От въвеждането на компенсации за частното копиране се очаква да постъпят допълнителни средства и в Национален фонд „Култура“, като по този начин България ще има още един инструмент за стимулиране на културните си индустрии.