Западът трябва да се заеме преди всичко с причините, а след това да се справя с последствията. Това каза писателят и журналист Камел Дауд, лауреат на наградата „Гонкур“ за първия роман, срещу когото в Алжир е издадена фатва за „враг на исляма“ по повод борбата срещу тероризма.
Даеш (Ислямска държава) си има майка: нахлуването в Ирак. Но има и баща – Саудитска Арабия и нейната идеологическа индустрия. Саудитска Арабия е главният идеологически меценат на ислямистката идеология, заявява Дауд на кръгла маса на Ню Йорк таймс. Докато западната интервенция поднесе на отчаяните в арабския свят основанията, саудитското кралство им даде вярата и убежденията. Ако това не се разбере, войната ще бъде загубена дори и при победи в битките. Джихадисти ще гинат, но те ще възкръсват в следващите поколения и ще се захранят от същите книги, отбелязва Камел Дауд, като изобличава огромната власт на религиозните телевизии и на някои ислямистки вестници за промените, настъпили в обществото.
„Черна Даеш, бяла Даеш. Първата коли, убива, разграбва, реже ръце, унищожава наследството на човечеството и ненавижда археологията, жената и чужденеца немюсюлманин. Втората е по-добре натъкмена и по-чиста, но прави същото. Ислямска държава и Саудитска Арабия. В борбата срещу тероризма Западът води война срещу едната и се ръкува с другата… Желанието е да се спаси прословутият стратегически съюз със Саудитска Арабия, като същевременно се забравя, че това кралство почива върху друг съюз – с ислямското духовенство, което произвежда, легитимира, разпространява, проповядва и защитава уахабизма, крайно пуританския ислямизъм, от който се храни Даеш“, казва още Камел Дауд. Рияд също е потенциална мишена на Ислямска държава и тя вече пое отговорност за няколко атентата в кралството.
Това парадоксално положение, според Дауд, се дължи на атавистичния съюз между властващата фамилия и духовенството. Саудитското духовенство произвежда ислямизма, който застрашава самата Саудитска Арабия, но също гарантира легитимността на режима.