Спектакълът „Сънят на Пилат“, представен от балетната трупа на Държавна опера Стара Загора обещава да се превърне в знаково събитие в културния живот у нас. Той е вдъхновен от романа на Михаил Булгаков „Майсторът и Маргарита, но оригиналната интерпретация на Стефан Димитров не се опира на текста. Световната премиера е довечера от 19ч. на сцената на НДК, а през декември ще бъде включен във Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора. За първи път от над 40 години ще бъде представено голямо балетно заглавие от съвременен български композитор.
Директорът на балета на Старозагорската опера Силвия Томова заедно с композитора Стефан Димитров и хореографа Василий Медведев
Снимка: Рад Димитров
„Сънят на Пилат“ е замислен преди повече от 20 години и писан в продължение на четири. В творческия екип са световноизвестният балетен танцьор и хореограф Василий Медведев и асистентът му – хореографът Станислав Фечо. „Василий извади други акценти, друга релефност от музиката, която бях написал. На мен това естетически много ми допада, въпреки че беше мъчителен период. Защото той непрекъснато искаше различни неща“, разказва Стефан Димитров.
Балетът на Старозагорската опера представя световна премиера на танцовата мистерия „Сънят на Пилат”
За любовта, която продължава и след смъртта, разказва най-новият български балет. „Тази нишка някак си действа на хората. Може би на всички ни липсва една трогателна история, една хубава приказка, защото живеем в доста ожесточено време. Имаме нужда от нежност“, споделя авторът на танцова мистерия.
По думите на Стефан Димитров музиката е претърпяла много промени заради хореографа Василий Медведев. „Той искаше удължаване, дописване на музика. Изведнъж се оказа, че това е един жанр, който чак толкова не ми е познат. Защото си има свои закони. Отначало имах малка съпротива, но после разбрах, че той е много на прав път“, допълва композиторът, създал едни от най-обичаните български поп песни.
Как Стефан Димитров обяснява решението си да смени жанра и да премине от поп към балет. „Моята естетика не съвпада с това, което се случва в другия жанр. Правят една песничка за един месец. – обяснява той – И, ако стане, всички искат да са милионери, и то с некачествено съдържание. Тези песни не излъчват послание. Аз просто не ги харесвам“..
Според Димитров годините са проверката за една творба. „“Нека да е лято“ продължава да звучи, както и „Болката отляво“, и „Сбогом, моя любов“, „Дано“, „Нова година““, допълва той. Надява се, че „Сънят на Пилат“ ще има щастието да има път към чужбина. „Защото неговото въздействие върху публиката е универсално, няма текст – или ти харесва, или не ти хареса“, размишлява Стефан Димитров.
Балетът, вдъхновен от романа на Михаил Булгаков – „Майсторът и Маргарита“, е изграден в две действия. Lux Aeterna (Вечна светлина) е първата част, а втората е Misericordia Pro Nobis (Милост за нас). Това са двете основни действия, но вътре има много части, в които се експонират образите на Маргарита, на Майстора, на Мария Магдалена, на Исус, на Пилат, на Воланд. Историята започва в настоящето, но после действието се пренася 2000 години назад. „Сюрреализмът по-скоро е изобразен в сценографията, както и в хореографията на танца, а музиката само обогатява и допълва сюжета на балета“, обяснява диригентът Владимир Бошнаков.
През 2018 г. музиката от „Сънят на Пилат“ е представена като симфонично произведение в зала „България“ и в Античния театър в Пловдив от оркестъра на Любка Биаджони, като част от програмата за европейското председателство на страната ни, припомня БТА.