Стефан Саранеделчев: Казанлъшките учители – Димитър Кавлаков

ГЛАВА ТРЕТА

ДИМИТЪР КАВЛАКОВ

Пристъпвам плахо към редовете за учителя ми по пеене в пети и шести клас през учебните 1958/1959 г. и 1959/1960г. в ОУ „Христо Смир­ненски“. Съзнавам, че моите конкретни впечат­ления от държанието на Димитър Ангелов Кавла­ков към по-голяма част от съучениците ми в онези години се разминава с впечатленията на стотици други хора и с огромните заслуги на този човек за музикалния живот на Казанлък. Онези, които искат да научат повече за Кавлаков, трябва задължително да прочетат прекрасното изслед­ване на Надежда Бозаджиева „В памет на Димитър Кавлаков“, публику­вано на стр. 504–513 от том VII на „Казанлък в миналото и днес“, изд. „Ирита“, 2007 г. Тук си позволявам да взаимствам от това изследване някои от биографичните данни за Кавлаков. От същото изследване е и тук публикуваната снимка.

Роден е на 6 март 1910 г. в Казанлък. Започва да свири от пет годи­шен на цигулка, от дванадесет годишен на тамбура, а малко след това и на чело. До завършване на средното си образование в Казанлък участва като музикант, хорист и артист в Детска музикална китка „Гусла“, в ня­колко детски оперети, в оркестъра на читалищното кино „Искра“. От 1928 г. до 1931 г. е студент в Института за прогимназиални учители – Пловдив, специалност пеене, литература и история. Продължава да изу­чава чело и цигулка и да участва в музикални изяви в Пловдив. След дипломирането си работи една година като прогимназиален учител в гр. Батак. През ноември 1932 г. е назначен за учител в Казанлъшката сме­сена прогимназия и от този момент започва неговата над половин ве­ковна отдаденост на музикалния живот и преди всичко за детското музи­кално образование в родния му град. До септември 1941 г. преподава пеене не само в прогимназията, но и в Стопанското училище. В първото от тези училища организира и ръководи самостоятелен струнен оркестър, а във второто – постановките на няколко оперети. Следва една година учител в с. Бяла църква до гр. Крушево, сегашна Северна Македония и две години мобилизиран като войник в Беломорска Тракия. От ноември 1944 г. е отново учител в прогимназиалните класове на училище „Добри Г. Кехайов“, което скоро след това е преименувано на „Тодор Юлиев“.

Стефан Саранеделчев: Казанлъшките учители – АЛЕКСАНДРА НИКОЛОВА

Междувременно учи задочно финанси в Стопанския факултет на Со­фийския университет „Св. Климент Охридски“, където се дипломира през 1950 г. От 1952 г. до септември 1957 г. работи в Пионерски дом – Казанлък, където разгръща своите способности на организатор и музика­лен педагог. Създава и води кръжоци по отделните струнни инструменти и детско-симфоничен оркестър в състав от над 50 изпълнители: цигу­лари, виолисти, контрабасисти, челисти, духови инструменти. С този оркестър изнася концерти не само в Казанлък, но и в редица по-големи градове. От септември 1957 г. до септември 1960 г. е учител по пеене в ОУ „Христо Смирненски“, а след това до пенсионирането си през ноем­ври 1965 г учител в ОУ „Г. Кирков“. Едновременно с работата си като учител, а и като музикален педагог в Пионерския дом организира и ди­рижира няколко детски хора, с които печели много отличия на градски, околийски и окръжни прегледи. През 1966 г. е удостоен с орден „Кирил и Методий“, първа степен, златен. След пенсионирането си продължава да работи още над 17 години като преподавател по струнни инструменти в детска музикална школа при ОЗ „Фр. Енгелс“ (сега „Арсенал“АД).

За първи път видях величествената фигура на учителя Димитър Кав­лаков през есента на 1957 г., когато ме преместиха да уча в новооткри­тото училище „Христо Смирненски“. На всички деца правеше впечатле­ние пълното му тяло, голямата глава, с особени, големи очи и винаги под ръка с цигулка. Споменаха, че е учител по пеене на прогимназиалните класове и говореха страховити неща за строгостта му. В истинността на това се убедихме на следващата година, когато дойде и се представи като учителя ни по пеене. Първият час ни обясни, че сформира училищен хор и започна да прослуша всяко дете за гласовите му данни. Започна от мо­миченцата и си избра няколко от тях като подходящи за хора, но видимо бе разочарован, защото явно е очаквал по-голям брой. Като взе да прос­лушва момчетата разочарованието по лицето му взе да се преобразува на искрен гняв от нашата музикална некадърност. От него момент часовете ни по пеене се превърнаха в най-голямото ни изпитание. Въпреки цигул­ката, с която даваше тон на изучаваните мелодии, никой от нас не мо­жеше да напредне осезателно. В основата на обучението му бе да усвоим тактуването. За целта ни караше с десните си ръце да тактуваме. Това наше „тактуване“ се превръщаше в едно невъобразимо трополене по чи­новете. Едни тропат по-рано, други по-късно, но с изключение на ня­колко момиченца, станали вече негови верни хористки, почти никой друг не тактуваше правилно. Криво-ляво, въпреки многото двойки през годи­ната, успяхме да завършим пети клас с оценки по пеене къде с тройки, къде най-добрите от нас с няколко четворки Апогеят на нерадостното ни обучение по пеене бе в шести клас. Разбрал, че няма да има каквото и да е било развитие на нашите певчески възможности Кавлаков пристъпи към крути мерки. В шести клас учехме биология при учителката Милена Баръмова. Вероятно в учителската стая е разбирал какви уроци взимаме по биология и в съответствие с всеки урок бяха отправяните към нас обиди и сравнения. Премина от „некадърници“ на „нищожества“. След това на „нисши същества“, „протоплазми“, „амеби“, „ чехълчета“, „зе­лени еуглени“ и пр. В един момент когато обидите и сравненията не да­ваха очаквания резултат, постепенно премина към раздаване на шамари. Върхът на всичко бе, когато взе да посяга с лъка на цигулката. В класа ни бе Пано Трайков, едно действително буйно момче, което по-късно взе да тренира класическа борба и дори стигна до националния отбор. Един ден Пано за пореден път сгреши при тактуването и изпадналият в афект учи­тел стовари върху главата му с пълна сила цигулковия лък. За зла беда лъкът се счупи на две. Кавлаков в първия момент се стъписа, защото ве­роятно очакваше, че щом лъкът му се е счупил, ще има поражения и върху пановата глава. Но ученикът леко се избърса с ръката и противно на очакванията нямаше каквито и да е поражения. Тогава учителят из­падна в още по-голяма ярост: „Магаре с магаре, защо ми счупи лъка бе магаре?“ – крещеше той и правеше опит да закрепи двете части провис­нали на струните. Пано Трайков не остана длъжен и също на висок глас извика, но забележете като запази учтивата форма на обръщение: „Аз ли съм Ви счупил лъка бе другарю Кавлаков? Вие ме ударихте и Вие сам си го счупихте в главата ми.“

Ако хората, които четат тези редове си помислят, че изпълнения като тези в нашия клас са изключения, трябва да кажа, че се лъжат. Те бяха ежедневие и в другите класове, както от нашия випуск, така и при по-големите. Не може да се каже, че причината за това е ниското ниво на учениците от конкретното училище, защото от тях по-късно израснаха добри специалисти в различни области на познанието.

Инж. Хр. Каличков (учил в същото училище от 1957 до 1960 г.) си спомня: „Кавлаков се вживяваше в професията си, но понеже бяхме малко калпазани, той с лъка по главата. Но и ние си подценявахме пее­нето. Както се казва хлапашка работа. Съжалявам, че така съм постъп­вал…“

В този спомен има истина за една от причините, защото според мен те бяха комплексни. Вярно е, че по онова време започна да се насажда в много от учениците от работническия град своеобразен нихилизъм към учебни предмети като пеене и рисуване и повечето от родителите дър­жаха децата им да полагат повече усилия по основните предмети – мате­матика, български език и литература, физика, химия, история, география. От друга страна Кавлаков се интересуваше преди всичко да сформира музикални състави и ученически хорове и към тях да съсредоточава свои­те педагогически усилия. Към съучениците ни, които участваха в такива състави и училищния хор се държеше по друг начин. За разлика от някои учители по пеене в други казанлъшки училища, Кавлаков не намери най-добрия начин да спечели децата със слаби певчески възмож­ности за музиката, като ги насърчи да изучават биографии на видни ком­позитори, певци и музиканти, да се запознаят теоретично с различните музикални жанрове, да четат либрета на популярни опери и оперети, да ги насърчава да ходят с родителите си на постановки на Музикалния теа­тър при Читалище „Искра“, на концерти на местни и гостуващи музи­канти и певци. Нищо такова не чухме от него през годината и половина, през които ни бе учител в ОУ „Хр.Смирненски.“ Единственото смислено нещо, което чух от него през този период бе в средата на шести клас, ко­гато близо един ученически час ни посвещава на мутирането на момчеш­ките гласове и да ни съветва в тази възраст да не си ги напрягаме незави­симо от повода. Това обаче не доведе до последващо снизхождение към момчетата с мутиращи гласове, като двойките и тройките по пеене про­дължаваха да изпълват както дневника на класа, така и повечето учени­чески бележници.

Не ми е известна причината, но в средата на шести клас Димитър Кавлаков бе сменен с Димитър Ходжев. За него по-нататък в книгата.

Съжалявам, че вероятно с написаните от мен по-горе редове доня­къде накърнявам паметта на този много заслужил за културата и в част­ност за музикалния живот на Казанлък учител. Но целта на тази моя книга е не само да пиша за положителните страни от живота на съответ­ните учители. И все пак мисля, че положителните надделяват и поради това ми се иска да завърша написаното за Димитър Кавлаков със спомена на Иванка Делчева, учила през 1961 – 1965 г. в ОУ „Георги Кирков“, къ­дето той продължи своята учителска работа:

Иска ми се преди всичко да кажа нещо за един човек, който наис­тина даде всичко от себе си за новооткритото тогава училище. Това е музикан­тът и учителят Димитър Кавлаков. Този човек ще пазя винаги в паметта си. По това време свирих на цигулка. Имаше и други ученици от учили­щето, които свириха на различни инструменти. Така другарят Кав­лаков основа струнния оркестър на у-ще „Г. Кирков“. Той ни събираше в седми­цата два пъти и за патронния празник излязохме да свирим на го­лямата сцена на читалище „Искра“. Спомням си някои участници – синът му Ангел, Бончо Христов (синът на Миланка Спасова), Ваня Фурна­джиева, Марина Чаушанска, Недялка Пънчева… Скоро след това се оформи и съставът на тамбурашкия оркестър –свирехме на тамбури. Всичко беше толкова интересно! Нямахме време да се занимаваме с неща, които да ни разсейват. За първи път в основно училище за 24 май учениците маршируваха под звуците на духова музика. Аз и Живка Ма­нева биехме барабанчетата и така всички вървяхме с маршова стъпка. Той ръководеше и училищния хор. Това е голямата заслуга на Димитър Кавлаков.“

Димитър Ангелов Кавлаков почина на 9 юли 1991 г. в Казанлък.

Стефан Саранеделчев

ЗАРАТА ви запознава с книгата на Стефан Саранеделчев 164 КАЗАНЛЪШКИ УЧИТЕЛИ ОТ 50-ТЕ И 60-ТЕ ГОДИНИ НА ХХ ВЕК. 

Стефан Саранеделчев е казанлъчанин, дългогодишен магистрат, чийто трудов стаж (поне  по-голямата му част)  преминава в Стара Загора.