ИНТЕРВЮ С НЕГОВО ВИСОКОПРЕОСВЕЩЕНСТВО СТАРОЗАГОРСКИ МИТРОПОЛИТ КИПРИАН
-Ваше Високопреосвещенство, какво е значението на поста и през кои периоди трябва да постим ?
– Светата Църква е определила в различни периоди на годината време за пост. Всяка седмица в сряда и петък, християните постят ,за да си припомняме предаването и разпятието на Иисуса Христа. Многодневните пости са четири. Всеки от тях подготвя вярващите към големите празници на Православието. Най-продължителният от тях е Великият пост, който е преди Христово Възкресение. Петровият пост е преди празника на св.ап.Петър и Павел, Богородичният пост завършва с празника Успение Богородично, а Рождественският пост подготвя вярващите към празника Рождество Христово.
Значението на поста е, че той подпомага борбата със собствените ни страсти и греховни привички.Чрез него ние се учим не само да обуздаваме тялото си, но и да насочим погледа на сърцето си в духовна перспектива.
Важен е най –вече духовният пост. Това, че приемаме определен вид храна е началото. То, ако не продължи с духовните измерения на поста, не ни ползва особено. Постът е време, дадено ни, за да се вгледаме в себе си. Да видим, срещнем и преборим порочните си мисли, желания и действия. Това е време за очистване на сърцата ни. Трябва да молим Бог да ни покаже , да ни отвори очите на душата , за да видим немощите си. Да си припомним думите на Екзюпери , че най –същественото е невидимо за очите, то се вижда със сърцето.Ако сме честни пред себе си ще открием немалко свои немощи, с които трябва да се преборим.
– Какво е необходимо, за да бъде полезен поста и постният период за съвременния човек?
След като се научим да се вглеждаме в себе си, да намерим сили да отидем на изповед.Много хора се смущават и не я правят.Други се извиняват с незнание на правилата на подготовката за изповед и причастие.Съществено е да се знае, че изповедта и причастяването с Тялото и Кръвта Христови са най-важните неща, заради които престъпваме прага на храма.Сам Господ Иисус Христос започва Своята проповед с думите: „Покайте се, защото се приближи Царството Небесно“. Спасителят добавя , че вечен живот ще имат само онези, които ядат Неговата плът и пият Неговата кръв под формата на хляб и вино.Тава е Тайнството Причастие или причастяване , както народът ни казва.Богослужението, на което се извършва това Тайнство, се нарича Божествена св.литургия.
– Много хора влизат в храмовете само по празници, когато боледуват и имат лични проблеми. Как да се променим?
Църквата винаги духовно укрепява.Но не всички търсят нейната подкрепа.Нужна е духовна просвета, култура и духовен живот.Евангелските заповеди са непроменими, вечни са.Вечна е и човешката душа, а процесът на духовно израстване е труден и продължава през целият живот.Това невинаги се харесва на съвременния човек, но друг път няма.Всичко зависи от самите нас .Ако ние искаме постоянно да общуваме с Бога, то Божието милосърдие непременно ще ни дава духовни утехи и радост.Те пък, от своя страна , ни подкрепят за следващите стъпки в земния ни и духовен делник.
– На Рождество Христово, често сънародниците ни съблюдават видимите обичаи,броят ястията на трапезата и т.н. Как да видим духовната страна на празника ?
– Във всяко свое действие трябва да проявяваме разум и мярка. Празникът носи своята радост и тя е най –вече духовна. В своето послание до Ефесяни, св.апостол Павел казва, че Божият Син приема плът, за да разруши преградата и унищожи враждата, породена от съгрешаването на нашите прародители. Иисус Христос идва на земята , за да даде на човеците духовни ценности, да озари сърцата им, да освети безсмъртните им души.
Рождество Христово е духовен празник, който озарява целият християнски свят .Той е празник на Божията любов към човека.Това е същността на предстоящата Рождественска нощ и в нея трябва да преоткриваме благодатния мир, които храни човешката душа с небесна храна, да простим, за да бъдем опростени, да направим нова крачка в преоткриване на добротата на хората край нас.По този начин ще почувстваме истинската благодат на празника.
Интервюто взе:
иконом Йордан Карагеоргиев