През погледа на главния редактор: Вартоломей е перфектно ясен, а българският партиарх Неофит има ли теза?

Живка Кехайова

Вселенският патриарх Вартоломей произнесе силни, точни и ясни думи пред конференцията за международна политика, която се провежда тези дни в Абу Даби: “ Изкривената православна вяра става основа на идеологията на режима на Путин“.

Вартоломей посочи Руската православна църква като отговорна за мотивирането и тласкането на режима на Путин към началото на нова световна война. За първи път „първият почетен” йерарх на световното православие, така категорично атакува взаимодействието на РПЦ с режима на Кремъл. Вселенският патриарх не смята руското православие за ерес, като признава неговия „огромен интелектуален, духовен и артистичен принос“ към християнската традиция. Според него ерес е не самото руско православие, а идеологията на „руския свят“ (русский мир), която се пропагандира от патриарх Кирил (Гундяев), Владимир Путин и техните идеологически слуги. Те цинично използват „възраждащото се религиозно чувство на хората“, което са превърнали в политическо средство за своите безумни цели.
Тази идеология е постмодерно неоправославие, което е сляло в една бутилка чисто външните атрибути на предреволюционното имперско православие, плътността на съветския атеизъм и психическата травма, останала след разпадането на СССР.

Като Константинополски патриарх той свидетелства, че украинското православие поне от 14-ти век се развива именно в рамките на византийската, „вселенска” парадигма, докато московското православие се изолира, а руската религиозна идеология се превръща в сектантска. Патриархът направи тривиален паралел между „месианството“ на Москва и „идеите на германския национализъм“, съзряли през 19 век. и отваря врати през 30-те години. Преди почти 200 години държавната църква на Руската империя започна да разцепва православния Изток, откъсвайки от Вселенската патриаршия славянски църкви, организирани по етнически принцип (предимно българската). Доктрината за етническия принцип на църковната организация е осъдена през 1872 г. от събора в Константинопол като ерес на етнофилетизма („форма на църковен расизъм“, обяснява Вартоломей.

След това Църквата на Руската империя уж официално се съгласи с това осъждане, но продължи политиката си. Още в съветската епоха, когато ръководството на КГБ дава задачи на своите агенти в расо, изпратени зад граница под прикритието на Руската православна църква, постоянно се подчертава необходимостта от „подкопаване на вражеското влияние на Константинополския патриарх“.
На този фон няма как да не попитам – какво е мнението на българския патриарх Неофит по темата, включваща и войната на Русия срещу Украйна? Някой да е чул ясна и членоразделна, дори не казвам – човешка и съвременна теза от там? Какво мисли Светият синод? И там ли властва идиотията „всеки сам си решава“, или е направо официална позиция лазенето ни под ботуша на Гундяев, след като ловченския митрополит служи с Антоний и не съм чула да е наказан, низвергнат и т.н.?

Наясно ли са българският партриарх и българският Синод, че особено, ако този път не докажат, че са на страната на човеколюбието, на нападнатия, на нормалния свят, ще си заминат скоропостижно заедно с „руский мир“ и Гундяев. Българското православие ще оцелее, както е оцелявало, но без тях и въпреки това с позорното си гънене, те излагат самата БПЦ на риск. Рискът дори да не бъде отлъчена като вид Гундяева ерес, БПЦ окончателно да загуби и малкото си авторитет извън България, а и в страната.

Надявам се умни, разбиращи процесите и желаещи бъдеще български духовници, най-сетне да заемат мястото си на духовни водачи и да поведат българското православие в правилната посока – към душите и за душите на човеците, за да ги отделят и опазят от нечовеците и безчовечността на „руский мир“.