Руски студент беше осъден за публикуван откъс от „Списъкът на Шиндлер“

Откъс от антифашисткия филм на Стивън Спилбърг „Списъкът на Шиндлер“ беше преценен от руски съд като пропаганда на фашизма. Това стана в дело срещу 19-годишния студент по право Иля Гусоев, който трябва да плати 1000 рубли за „пропаганда на нацистка символика“.

Извършил го е, според съда, чрез публикуване на откъс от филма в личния си профил в социална мрежа. Нарушението е било извършено преди 6 години, когато младежът е бил на 13 години.

Случаят породи въпроси за давността на административните нарушения, за интерпретацията на новите руски закони и за практическото приложение на текстовете, които мнозинството на Путин въведе с аргумента, че се бори срещу изопачаването на историята.

Става дума за епизод от филма на Спилбърг, който е известен под името „Кой открадна пилето“. В него германски офицер разпитва затворници в концлагер за изчезнало пиле и на място убива един от тях, заплашвайки да постъпи по същия начин и с останалите. Тогава едно момче казва, че крадецът е вече убитият затворник, с което спасява от сигурна смърт както себе си, така и останалите.

Провинението на Иля Гусоев е в това, че е разпространил кадри, на които се виждат свастика и други елементи на нацистката символика.

Делото срещу студента е за нарушение по административния кодекс на Руската федерация за пропаганда или публично демонстриране на нацистка символика. Допреди една година този текст фигурираше само в Наказателния кодекс, но с поправките от 2018 г. стана така, че ако провинението е извършено за първи път, то се разглежда в административно производство. Всяко следващо прегрешение в обаче попада при наказателни състави.

Иля Гусоев никога не е имал каквото и да било провинение, той обича да играе на познавателни игри и има сериозни амбиции за бъдещето си на юрист. Пред вестник „Московский комсомолец“ младежът казва, че сега е притеснен за бъдещата си кариера – няма как да не й се отрази решението на административния съд.

Текстовете, засягащи пропаганда на нацистката символика, са част от пакет закони, които Кремъл представи като борба с „изопачаването на историята“. Те обаче получиха известност като „закони за лайкването и шерването“ в социалните мрежи. До този момент те бяха използвани от властите за разправа с опозицията, но в случая с Иля Гусоев става дума за най-обикновено момче, което не е участвало в никакви събития, подозрителни в очите на властите. Така Гусоев се превръща в пример за това колко далече могат да стигнат законодателните инициативи, преследващи за инакомислие, комбинирани с липсата на последователност в съдебните решения. Не случайно и защитата му е поета от асоциацията на адвокатите за човешки права „Агора“, които досега са защитавали политически затворници от ранга на Олег Сенцов и „Пуси Райът“. Дори и да не става дума за политическа фигура, случаят с Гусоев е изцяло политически.

Адвокат Станислав Селезньов казва, че в проблемното законодателство наскоро е внесено едно изменение, което съдийката на Гусоев не е отчела – че наказанието не се прилага в случаите, в които нарушението е съпроводено от негативно отношение към нацизма. А филмът на Спилбърг, спечелил 8 награди „Оскар“, все пак е точно това.

Вторият проблем, който адвокатът вижда, е в давностния срок. Гусоев отговаря за нещо, което се е случило преди цели 6 години. Оказва се, че руските съдилища прилагат своеволно давностните срокове и съдебната практика не е подчинена на никаква логика.

И докато юристите се опитват да променят нещата, говорейки, че цялото законодателство се нуждае от прецизиране или пълна отмяна, но не и от прилагане, събитията следват естествения си ход: под риск от съдебно дело са всички разпространители на подигравателни колажи и меме за Хитлер, ако хуморът им не е последван от изречението, че те „имат еднозначно негативно отношение към идеологията на нацизма и не извършват пропаганда на забранена идеология“.

„Свободна Европа“