Както ЗАРАТА писа, в неделя, в рамките на Eсенни литературни дни’21 почитателите на Седмото изкуство в Стара Загора, могат да гледат съвместната продукция на Италия и Франция „Три етажа“ по едноименния роман на израелския писател Ешкол Нево.
Ешкол Нево, един от най-популярните съвременни израелски автори, е роден в Йерусалим през 1971 г. и прекарва детството си в Израел и Детройт. Неговите романи са бестселъри в Израел и са публикувани на много езици.
„Три етажа“ парчета живот в Рим
„Три етажа“, който е в основата на филма на Нани Морети и старозагорци ще могат да го гледат в 18 часа в неделя, излиза от печат през 2015 г. и е избран от читателите в Тел Авив за най-добра книга на 2015-а година. Печели израелската награда Platinum и награда Wizo във Франция, превръща се в абсолютен хит в Италия и е определена като „хипнотичен роман“ от „Ню Йорк Таймс“.
Непознатият Волфганг Колхааз в Стара Загора
„Мисля, че когато човек пише, трябва да има някакъв вътрешен натиск, подтик, който движи настъпателното желание да седнеш и да пишеш. Трябва да имаш глад за писане. Иначе би било изкуствено. Аз написах тази книга с много голям вътрешен тласък. Чувствах се добре, всичко протичаше гладко. – разкрива Нево – Спрях само веднъж, когато трябваше да правя проучване за съдиите. Тъй като Девола от третия етаж е съдийка, а аз не знаех почти нищо за съдиите, нямам в семейството съдия. Само тогава спрях за няколко седмици и после отново се върнах към книгата.“
„Уроци по персийски“. Ще щракне ли капанът на Жил
Когато е в период, в който пише много, Ешкол започва работа в осем сутринта и не спира до два следобед. „Дори и да не искам, дори и ако имам някакви други проблеми и тревоги, дори и ако нямам вдъхновение – аз съм тук – работя. Спирам само, когато правя някакво проучване. Трябва екстремна дисциплина. Работя по този начин от почти 20 години. Ако не пиша, правя нещо друго. Ако не беше ситуацията с коронавируса, обикновено пътувам много“, разказва авторът на „Три етажа“.
Признава, че за него е загадка защо романът му стана толкова успешен навсякъде по света, въпреки че разказва една локална история, развиваща се в сграда, обитавана от високата средна класа в Тел Авив. „Когато пиша, аз не мисля за читателя. Мисля за героите. Читателят в моето съзнание винаги е израелският читател. И винаги, когато моя книга е преведена на други езици или има голям успех извън Израел, аз много се изненадвам. Но изхождайки от това, което хората са ми казвали, което читателите ми споделят по света за тази книга, мисля, че въпросите за семейството, двойките, майчинството, страстта, желанията, конфликтите между това, което чувстваш, че трябва да направиш и това, което правиш – всичко това са глобални въпроси, които вълнуват съвременния човек“, размишлява писателят.
Съгласен е, че „Три етажа“ е универсална история, обединяваща хората в различни континенти, най-вече емоционално: „Нека да вземем демонстрациите, които се случиха и в България последната година. Предполагам, че протестите в България не са същите, които имаме тук в Израел или пък като тези в Съединенте щати. В Израел нямаме протести за Black Lives Matter, но ефектът от протеститете върху личния живот на хората е сходен. Тази осмоза между политически и психологически живот е една и съща. Ако участвате в демонстрациите в София, те няма как да не ви повлияят.“
За текста са използвани фрагменти от интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА за impressio.dir.bg