НАЙ-НОВИ:

Балет „Арабеск“. 50 години от неокласика до дързък експеримент

На 4 декември в рамките на Фестивала за опера и балет ще бъде представена „Опера Diva“, една от последните постановки на балет „Арабеск“. Идеята е и хореографията са на Мариана Крънчева. Тя обединява четири от най-популярните опери създавани някога – „Норма“, „Тоска“, „Травиата“ и „Мадам Бътерфлай“.

Балет „Арабеск“ е създаден през 1967 г. и днес се утвърждава като най-престижната съвременна танцова трупа в България. Със своята 50-годишна история в репертоара си състава има поставени над 100 заглавия с различна стилистика – от неокласика до дързък експеримент.

Инициатори за създаването на „Арабеск“ са едни от най-ярките солисти на Софийската опера – Красимира Колдамова, Ичко Лазаров, Иван Майдачевски, Емилия Кирова, Анастас Самев, Маргарита Траянова, Емилия Драгостинова. Именно те, заедно с Вера Кирова, Петър Парисов, Иван Трифонов, са и първите изпълнители, дали визията на младата трупа. Подкрепени административно от Любомир Горанов и Пенка Енчева – първите директори на „Арабеск“, трупата реализира предимно постановки на гостхореографи като А. Алонсо, В. Марку, Фр. Андре, Ир. Немечек, Р. Ману, Х. Корели и др.

Първият български хореограф работил с новосъздадената трупа и нейн дългогодишен ръководител е Маргарита Арнаудова (1941 г. – 1994 г.). В продължение на 20 години тя превръща „Арабеск“ от експериментално студио в най-елитния български съвременен балетен театър с впечатляващ репертоар. Маргарита Арнаудова създава множество танцови произведения – много от които уникални по своя характер, като „Нестинарка“, „Нощта срещу Еньов ден“, „Бариерата“, „Болеро“, „Пролетно тайнство“, „Корен дълбоко в небето“ и др. Почти всички нейни спектакли са създадени съвместно с художничката Мария Трендафилова. Тя продължава традицията в афиша на трупата да присъстват гост- хореографи, като А. Люклер, К. Джевиетски, А. Алонсо, Д. Брянцев, Люк Буи и др, както и почти всички български хореографи – П. Луканов, А. Гаврилов, К. Богоева, М. Шопова, А. Янева, Б. Сечанова и Мила Искренова.

От 1995 г. до 1998 г. директор на Балет „Арабеск“ е доц. Калина Богоева – прима-балерина на Софийската национална опера, водеща фигура в областта на балетната педагогика, личност с международно признат авторитет в областта на танца. Тя е инициатор и учредител на провеждания ежегодно от Балет „Арабеск“ Конкурс за млади хореографи „В памет на Маргарита Арнаудова“. До 2000 г. директор и хореограф на трупата е прима-балерината Румяна Маркова. От 2000 г. директор на „Арабеск“ е хореографът Боряна Сечанова. В разработената от нея програма е заложено утвърждаването на „Арабеск“ като танцова лаборатория, в която традициите и авангардът се провокират взаимно в театър, който дава възможност за усъвършенстване на нови танцови техники и място за реализация на талантливи български и чуждестранни хореографи, танцьори, композитори, сценографи и режисьори.

Балет „Арабеск“ е единствената авторитетно наложила се трупа в страната за осъществяване на съвременни постановки, базирани на неконвенционалните тенденции в съвременния танц. Методът на отворена сцена дава възможност хореографи от България и от цял свят да осъществяват свои спектакли, специфични по стил и различни по отношение на използваните съвременни танцови техники. Танцьорите изпълняват както стари и нови български постановки, така и постановки по чуждестранни произведения. Балет „Арабеск“ взима участие на фестивали в България: „Аполония“, Варненско лято, Софийски музикални седмици и на световно известни фестивали, като: „Танц и отвъд“ – Детройт, Фестивал на Дунавските градове – Австрия, Международен театрален университет „Екофест“, Оперния фестивал в Брегенц, Австрия (1987-1992), „Жени творци на две морета“ към ЮНЕСКО – Солун, „Евро данс’98? – Яш, Румъния, Солунски фестивал „Димитрия“, „Монмартр в Париж“ – Франция (2002), „Балетен фестивал – Истанбул“, Турция (2002), „Европалия – 2002“, Брюксел, Белгия. През 2001 г. танцовата трупа участва в суперпродукцията на операта „Аида“ на стадиона ШАЛКЕ-04 в Гелзенкирхен, Германия и СТАД ДЬО ФРАНСЕ – Париж, Франция.

През своя дългогодишен опит балет „Арабеск“ гостува в много страни, сред които Австрия, Германия, Гърция, Зимбабве, Индия, Индонезия, Италия, Кипър, Полша, Русия, САЩ, Сингапур, Турция, Унгария, Филипините, Финландия, Франция, Чехия, Швейцария, Швеция, Югославия, Румъния, Испания, Белгия. Участва в международни продукции и танцови фестивали.

Сред успешните съвместни проекти на „Арабеск“ са българо-френският “Кой казва “Кой?” – хореография: Християн Бакалов, българо-английските “Паралелни светове” – съвместен проект с “Рандъм Данс Къмпани” и “Аеон” – хореография: Уейн МакГрегър, “Двойнственост” и “Видимо и невидимо” – хореография Лиз Лий; българо-американският “Пулсации” – хореография: Роджър Джефри. Съвместно с Театър “София” танцовата трупа реализира и един от най-известните и обичани американски мюзикъли “Коса”, с режисьор Борис Панкин и хореография Боряна Сечанова; “Ах, този джаз” – съвместно с Народен театър “Иван Вазов”, реж. Борис Панкин. С един от най-успешните си спектакли – „Carmina Burana“, балет “Арабеск” показва своя оригинален и майсторски стил по време на турнето си в САЩ през ноември 2005 г. и януари 2006 г.

През годините балет „Арабеск“ работят с много чуждестранни хореографи. През 1967 г. са създадени първите постановки, специално за “Арабеск” – ендоактните балети на румънския хореограф Василе Марку “Болеро” по музка на Равел, “Игра на карти” на Стравински, “Франческа да Римини” на Чайковски и “Любовна магия” на Де Файа. Трупата работи и с хореографите Боряна Сечанова, Антония Докева, Олеся Пантикина, Живко Желязков, Роджър Джефри (САЩ), Одет Хюз (Великобритания), Християн Бакалов (Франция), Иво Димчев, Лиз Лий (Великобритания), Мила Искренова и други.

През 2010 г. Музикален театър „Стефан Македонски“ и балет „Арабеск“ образуват Държавен музикален и балетен център. От 2012 г. балет „Арабеск“ е с национален статут.

theater.bg

  ЗА ДА ПОДОБРИШ ИМУНИТЕТА СИ, ВИЖ ТУК!

[fb_button] [post-views]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.